januari 5

Alles over de ontslagbrief

  • Home
  • /
  • HR
  • /
  • Alles over de ontslagbrief

Een ontslagbrief is een brief die je opstelt als je ontslag neemt bij je werkgever. Dit kan om verschillende redenen zijn, bijvoorbeeld wanneer je een andere baan hebt gevonden of omdat je er niet meer wilt werken. Het is belangrijk om deze brief op te stellen zodat er schriftelijk vast staat wanneer jij ontslag hebt genomen met oog op de wettelijke opzegtermijn. 

Opzegtermijn

Een ontslagbrief stel je op omdat er dan geen twijfel bestaat over de datum waarop jij hebt besloten ontslag te nemen. De opzegtermijn van de meeste medewerkers is namelijk één maand. Daarnaast staat er wettelijk vast dat opzeggen plaats moet vinden aan het einde van de maand, tenzij hier andere afspraken over zijn gemaakt. 

Zeg jij dus bijvoorbeeld 16 april op, dan kan het zijn dat jouw contract pas 30 mei eindigt. In andere gevallen zal je contract dan op 16 mei eindigen. 

Tijdelijk contract

Wanneer er sprake is van een tijdelijk contract, zul je eerst moeten controleren of er een tussentijds opzegbeding opgenomen is in je contract. Als er geen regel in je contract staat over de mogelijkheid om tussentijds op te zeggen, zul je je contract moeten uitzitten totdat jouw contract eindigt. 

Wat moet erin staan? 

De ontslagbrief moet rechtsgeldig zijn zodat jij jouw contract kunt beëindigen. Jouw contract is namelijk een juridische overeenkomst die je wilt ontbinden. Wat je verplicht moet schrijven in je ontslagbrief is het volgende: 

  • Naam en adres. Hierin staat aan wie je de brief richt en jouw eigen naam en adres. 
  • Datum en handtekening. Denk daarbij aan je naam, de plaats en een handtekening. 
  • De datum waarop je stopt. Hou hier rekening met de wettelijke opzegtermijn en de datum waarop je de ontslagbrief indient. 
  • Besluit ontslag te nemen. Je hoeft hier niet aan te geven waarom je stopt, zolang je maar aangeeft dat je stopt. 

Per e-mail of brief? 

Tegenwoordig is het niet meer nodig om je ontslagbrief aangetekend te laten versturen, een e-mail volstaat prima en is rechtsgeldig. Vraag wel altijd naar een ontvangstbevestiging zodat duidelijk is dat je werkgever dit bericht ook heeft gelezen. 

Getuigschrift

Het hoeft niet, maar het mag wel. Probeer in de ontslagbrief te vragen om een getuigschrift, deze kun je gebruiken bij verdere sollicitaties.

Ook interessant:

Ziekteverzuim terugdringen: 3 tips 

Hoe teambuilding op afstand organiseren?

Reactie achter laten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}