januari 9

Je marketingbudget bepalen? Zo doe je dat

Een vraag die iedere keer terugkomt, in alle jaren dat ik ondernemers help, is: hoeveel geld geef ik uit aan marketing? Het is een lastig vraagstuk en er is geen vaste vuistregel voor. Toch hebben wij hier wel wat tips voor die je kan gebruiken bij het bepalen van jouw marketingbudget. 

Dit doen we aan de hand van een aantal vragen.

Voor we er dieper op ingaan zullen we direct met de deur in huis vallen. Gemiddeld besteden Nederlandse bedrijven tussen de 5% en 20% van de omzet aan marketing. De percentages verschillen per branche en ook per situatie waarin een bedrijf zich bevindt.

Bedrijven die als doelstelling hebben om snel te groeien hebben een hoger marketingbudget (in percentages) omdat winst minder belangrijker is dan groei en marktaandeel. 

Dit gezegd hebbende zijn er 2 vragen die je jezelf moet stellen om je marketing budget te bepalen.

1. Marketing budget bepalen: Wie is je doelgroep?

Zowel de branche als de doelgroep waarin je je begeeft is van invloed bij het berekenen van je marketingbudget. Is jouw doelgroep de consument (b2c) of andere bedrijven (b2b)? De doelgroep bepaald welke marketingkanalen je in moet zetten en de keuze voor welke marketingkanalen je inzet heeft ook weer invloed op de benodigde budgetten. 

Een bedrijf dat hardware ontwikkelt voor de medische doelgroep zal decision makers in de medische wereld moeten bereiken. Dat kan o.a. via Linkedin maar ook in medische vakbladen. Ga dus eerst na waar jouw doelgroep zich bevindt en wat de beste effectieve kanalen zijn om je marketingbudget uit te geven. Dit zal namelijk een bepalende factor zijn voor de hoogte van het marketingbudget. 

doelgroep
Weet jij hoe jouw doelgroep er uitziet?

2. Marketingbudget bepalen: Welke kanalen zet je in? 

Nadat je uitgeschreven hebt wie je doelgroep is kan je bepalen welke marketingkanalen je wil inzetten. De eerste vraag die je moet stellen is; Online of Offline? 

Offline;

  • borden langs de snelweg
  • vakbladen
  • televisiereclame
  • radioreclame

Online;

  • SEO (search engine optimization)
  • Google Ads
  • display advertising
  • digitale PR
  • social advertising

Wat heeft het gekozen kanaal te maken met het bepalen van je marketingbudget? Heel simpel. Het ene kanaal heeft een snellere return on investment dan het andere kanaal.

Terugverdientijd

Denk bijvoorbeeld aan SEO en Google Ads. Aangezien de effecten van SEO niet altijd gegarandeerd zijn en meestal pas na 4 maanden zichtbaar zijn dien je hier voorzichtig mee te zijn met het bepalen van je marketingbudget. 

terugverdientijd marketing budget
Google Ads heeft een snelle terugverdientijd. Hierdoor kan je hier ook een groter budget in stoppen.

Enerzijds omdat je pas na een langere tijd de vruchten ervan plukt. Anderzijds omdat het dus niet altijd zeker is of investeringen in SEO zich uitbetalen. Dan is het erg zonde om er achter te komen dat een groot deel van je marketingbudget ‘verspild’ is. Is SEO je enige marketingkanaal wat je inzet? Dan raad ik niet aan om meer dan 10% van je omzet hierin te investeren.

Met Google Ads is het een ander verhaal. Bij Google Ads betaal je voor de mogelijkheid om bovenaan in Google te staan. Je zal direct zien wat het effect is van dit marketingkanaal. Heeft het voldoende rendement? Dan kan je blijven opschalen en een steeds hoger deel van je marketingbudget erin steken. Is Google Ads het enige kanaal wat je inzet? Dan kun je gerust tot 30% van je omzet hier insteken.

Samenvatting

Het bepalen van de hoogte van je marketingbudget is dus afhankelijk van je doelgroep, het gekozen marketingkanaal en je doelstelling (winst maken of groei genereren). Over het algemeen kan je tussen de 5% en 20% van je omzet terug stoppen in marketing. 

Maak jij gebruik van een kanaal dat zich direct terug betaalt (Google Ads, Social Advertising)? Of is winst niet nodig op korte termijn en wil je voornamelijk groeien? Dan kan je richting de 20% gaan of in sommige gevallen er zelfs overheen.

Is winst het meest belangrijk of maak je gebruik van kanalen waarvan het effect pas na langere tijd is terug te zien? Dan is het beter om een lager percentage van je omzet te investeren.

Ook interessant:

Reactie achter laten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}