In een beoordelingsgesprek wordt er gekeken naar hoe jij hebt gewerkt in de afgelopen periode. Hier wordt een oordeel gegeven over jouw functioneren de afgelopen periode en komt alleen van de werkgever af, een werknemer heeft hier weinig inbreng in.
Wanneer
Een beoordelingsgesprek wordt ongeveer 1 keer per jaar gegeven, meestal een aantal maanden voor het functioneringsgesprek. Ook kan een beoordelingsgesprek plaatsvinden aan het einde van de proeftijd van een werknemer, omdat hier ook vaak het functioneren van deze werknemer wordt beoordeeld.
Inhoud beoordelingsgesprek
In een beoordelingsgesprek wordt het functioneren van een werknemer beoordeeld. Het doel hiervan is het verbeteren van zijn prestaties of functioneren, maar ook ervoor zorgen dat de werknemer optimaal kan functioneren. Zijn kwaliteiten moeten volledig kunnen worden benut in zijn arbeidspositie en er kunnen daar oplossingen voor komen.
Ook is een beoordelingsgesprek een goed moment om het te hebben over salarisverhoging, immers gaat het over geleverde prestaties. Een beoordelingsgesprek is niet per definitie negatief, ook kunnen hier zaken worden besproken die zeker goed gaan.
Beoordelingsformulieren
Veel werknemers zullen beoordeeld worden aan de hand van een beoordelingsformulier. Hier kan een werkgever op aangeven op welke punten een werknemer het uitstekend doet en op welke punten er nog enige verbetering nodig is. Zodoende kan de werkgever een totaal waardeoordeel geven aan het functioneren van de werknemer.
Afspraken beoordelingsgesprek
Na een beoordelingsgesprek worden er meestal afspraken gemaakt aan de hand van wat er besproken is. Omdat een beoordelingsgesprek niet een gelijkwaardig karakter kent, kan een werknemer hier niet heel veel tegenin brengen. Wel moeten de afspraken schriftelijk worden opgesteld en moet worden vastgelegd hoe deze afspraken worden nagekomen en op welke manier dit wordt gecontroleerd.