januari 5

Welke marketingkanalen kun je het best inzetten?

  • Home
  • /
  • Marketing
  • /
  • Welke marketingkanalen kun je het best inzetten?

Om je diensten of producten onder de aandacht te brengen is het belangrijk om een goede marketingstrategie toe te passen. Een belangrijke keuze die je hierin moet maken zijn de kanalen die je wenst in te zetten. Er zijn talloze voorbeelden van marketingkanalen die je in kan zetten, ieder met eigen voor- en nadelen. 

Wij behandelen de meest voorkomende marketingkanalen hieronder.

Online marketingkanalen

We zullen beginnen met online marketingkanalen. Mensen besteden steeds meer tijd op het internet. Hierdoor is online marketing is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Eind 2017 bleek uit een onderzoek van Hootsuite dat de gemiddelde Nederlander 4.5 uur per dag op het internet besteedde.

De customer journey van de klant begint dan ook meestal online. Dit vertaalt zich naar vele mogelijkheden voor het inzetten van online marketingkanalen.

internetverbruik infographic
Bron: Hootsuite

Google Ads

Google Ads zijn de tekstadvertenties die je bovenaan in Google ziet wanneer je iets opzoekt. Deze advertentieruimtes werken aan de hand van een veiling. Iedereen die op een bepaalde zoekterm bovenaan wil staan kan meebieden. Op basis van relevantie (quality score) en geboden prijs zal Google bepalen welke advertenties bovenaan worden getoond.

SEA

Je betaalt het eerder geboden bedrag voor iedere keer dat iemand op jouw advertentie klikt. Belangrijk is dus om te zorgen dat voldoende mensen die via jouw advertentie op de site komen ook daadwerkelijk iets kunnen kopen of aanvragen, zodat je jouw marketingbudget terug kunt verdienen. 

Voordelen:

  • Google Ads is een van de marketingkanalen waarvan je het snelst het resultaat terug kan zien
  • Zolang dit marketingkanaal rendabel blijft kan je blijven opschalen
  • Bepaal zelf voor welke zoektermen je gevonden wil worden

Nadelen:

  • De campagne zal regelmatig moeten worden bijgestuurd om effectief te blijven
  • Doordat je betaalt voor iedere klik houd je minder hoge marges over

SEO / Zoekmachine optimalisatie

SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, is de kunst van het zo hoog mogelijk bovenaan in de zoekmachines te komen, zonder dat je hiervoor hoeft te betalen. De organische SEO resultaten worden direct getoond onder de hierboven beschreven tekstadvertenties.

seo
SEO is een ‘organisch’ marketingkanaal

SEO is een zeer specialistisch vakgebied en het is dan ook niet makkelijk om hier goede resultaten mee te behalen in een concurrerende markt. Wel is het een zeer winstgevend marketingkanaal wanneer je hier wel succes mee behaalt.

Voordelen:

  • gratis bezoekers/klanten naar je website
  • blijft effectief op de langere termijn

Nadelen:

  • resultaat is meestal pas vanaf 4 a 5 maanden zichtbaar
  • het SEO landschap verandert continu. Kennis up to date houden is erg belangrijk

Social media

Instagram, Twitter, Facebook en natuurlijk TikTok. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de social media kanalen vandaag de dag. Niet alleen zitten we steeds vaker op social media, ook maken steeds meer Nederlanders gebruik van social media platformen. Een perfect marketingkanaal voor b2c dus. Je wil tenslotte zichtbaar zijn daar waar jouw klanten zich begeven. 

Bij het adverteren op social media kan je zelf doelgroepen aanmaken waar jij je advertentie aan wil tonen. 

Voordelen:

  • groot bereik
  • specifieke targeting

Nadelen:

  • met sommige producten of diensten mag je niet adverteren

Youtube

Eigenlijk zouden we Youtube onder sociale media kunnen scharen. Toch is het gebruik van Youtube dermate anders dat we dit in dit artikel over marketingkanalen apart willen behandelen. Youtube is de grootste verzameling van videos op het hele internet. Van muziek, tot gaming en lieve katten videos; alles is er te vinden. Wil je Youtube inzetten als marketingkanaal? Dat kan. Dit doe je door middel van video advertenties.

Deze video advertenties worden af en toe getoond aan gebruikers vlak voordat zij een video willen bekijken. Door sommige gebruikers kan dit als storend worden ervaren en zij klikken deze advertentie vaak weg zodra het kan (na 5 seconden). Om dit te voorkomen moet je de aandacht van de gebruiker direct binnen deze 5 seconden vastgrijpen en niet meer loslaten. Maak de consument dan ook ‘nieuwsgierig’ naar wat je nog meer te vertellen hebt.

E-mail 

E-mail marketing is voor veel bedrijven een ondergeschoven kindje. Want; “wie opent er nog reclame mails tegenwoordig?”. Nou, in werkelijkheid best wel veel mensen. Echter is het wel zo dat mensen steeds vaker reclame mails en nieuwsbrieven krijgen. Wanneer je kiest om e-mail als een van je marketingkanalen in te zetten heeft dit dan ook alleen zin als je het serieus aanpakt. Dit doe je door relevant te zijn voor de consument en door toegevoegde waarde te bieden. 

Hoe doe je dit? Vaak is dit een kwestie van personalisatie en segmenteren. Een klant die 2 jaar geleden kinderkleding in maat 86 heeft gekocht voor haar zoontje, zal inmiddels niet meer op zoek zijn naar kleding in deze maat. Het heeft dan ook geen zin om een nieuwsbrief te sturen met producten in maat 86 meer. Zorg dat je meedenkt met de consument. Wat wil hij of zij nou echt hebben?

Offline marketingkanalen

Offline marketing is NIET ‘dood’ en dit zal vermoedelijk ook nooit gebeuren. Wel zien we dat traditionele offline media zich de afgelopen jaren steeds meer probeert aan te passen aan de moderne samenleving en het internet. Toch zijn er nog voldoende marketingkanalen die goed kunnen werken en je kan inzetten anno 2021.

billbords marketingkanaal
Billboards trekken veel aandacht

Billboards

Wie kent ze niet, de gigantische borden langs de snelweg, ook wel billboards genoemd. Je rijdt er snel langs dus je hebt geen mogelijkheid om een verhaal te vertellen. Een automobilist moet in een oogopslag kunnen zien wat jouw product of dienst precies inhoudt. Geen cryptische of grappige uitingen dus, maar straight to the point.

Met de miljoenen Nederlanders die iedere dag de weg op gaan naar en van hun werk hebben billboards een gigantisch bereik. Ook zit de gemiddelde werknemer meerdere dagen in de week in de auto en zal jouw boodschap, bewust of onbewust, dagelijks tegenkomen.

Voordelen:

  • zeer groot bereik
  • valt heel erg op

Nadelen:

  • geen invloed op wie je bereikt
  • effect is moeilijk te berekenen

Vakbladen

Vakbladen zijn nog steeds populair. Het zijn magazines en tijdschriften met nieuws, insights en interviews met ondernemers binnen een bepaalde branche. Denk aan warmtepompen of artsen. Vakbladen worden in veel gevallen voornamelijk gelezen door ondernemers binnen de desbetreffende branche. Daarom zijn vakbladen een van de meest geschikte marketingkanalen voor B2B marketing.

Voordelen:

  • zeer geschikt marketingkanaal voor B2B marketing
  • super relevante doelgroep

Nadelen:

  • effect is moeilijk te berekenen
  • beperkt bereik

Televisiereclame

Je reclame op televisie is voor veel ondernemers het ultieme doel. Ondanks de opkomst van het internet is televisie nog steeds een beetje een paradepaardje. Het is niet goedkoop maar de kans dat kijkers jouw hele reclame zien en onthouden is groter dan bij veel andere marketingkanalen.

Je werkt met beeld en geluid en hebt genoeg tijd om een ‘verhaal’ neer te zetten. Zo kan je niet alleen laten zien wat jouw product of dienst inhoudt, maar ook waarom jouw product of dienst beter is dan dat van de concurrent. 

Het inkopen van televisiereclame gaat vaak via aparte bedrijven die dit regelen. Je hebt de keuze om te adverteren op specifieke zenders en tijdstippen maar de prijzen kunnen hoog oplopen.

Voordelen:

  • trekt de aandacht van de kijker
  • zeer groot bereik
  • mogelijkheid tot ‘stroytelling’

Nadelen:

  • erg duur

Overige opties

Er zijn natuurlijk nog meer offline marketingkanalen die je kan overwegen. Denk hierbij aan adverteren in de krant, posters in bushokjes en radiocampagnes. Elk met eigen na- en voordelen. Het belangrijkste bij offline media is dat de effecten vrij moeilijk in kaart te brengen zijn. Je zou dit kunnen oplossen door een aparte kortingscode te communiceren. Zo weet je zeker dat iedereen die van die specifieke kortingscode gebruik maakt vanuit jouw advertentie is gekomen.

Ook interessant:

Je marketingbudget bepalen? Zo doe je dat

Welke marketingkanalen kun je het best inzetten?

Reactie achter laten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}