Als je er ooit aan hebt gedacht om een sponsor te worden, maar niet wist hoe je moet beginnen, dan ben je hier op de juiste plaats. Het sponsoren van een sportteam is een geweldige manier om reclame te maken voor jouw bedrijf en de bekendheid ervan te vergroten, maar hoe zorg je ervoor dat het werkt? Ik beschrijf in dit artikel hoe je dat precies doet, een team sponsoren en wat het inhoudt om een team of een event te sponsoren.
Wat is een sponsor precies?
Een sponsor is (vaak) een bedrijf dat zijn naam leent aan een event of een team. Het evenement of het team, vraagt vaak geld in ruil voor de reclame die ze kunnen maken. Zo kunnen beide partijen een voordeel halen uit de sponsor deal. Het bedrijf krijgt meer reclame, waardoor ze hopelijk meer klanten kunnen krijgen. Het team of event, krijgt vaak geld zodat ze het team of event in leven kunnen houden in financieel opzicht. Daarnaast kan de sponsor ook netwerken op het evenement met de andere sponsoren. Hierdoor kunnen vruchtbare zakelijke relaties ontstaan.
Hoe werkt het sponsoren van sport teams?
Bayern München heeft al een aantal jaren T-Mobile op hun shirt staan, Ajax heeft Ziggo en de Belgische nationale voetbal competitie wordt natuurlijk gesponsored door Jupiler. Hoe werkt dat nou precies? Het sponsoren van een voetbalteam kost bakken met geld. Zo kost het T-Mobile elk jaar 50 miljoen euro, om op het shirtje te staan van Bayern München. Het is natuurlijk dan niet raar dat veelverdienende grote casino websites zoals Unibet voetbalteams sponsoren.
Dit zijn online casino’s waar je bijna alle spelletjes kan spelen die je ook in een casino speelt. Sterker nog, in de meeste online casino’s hebben ze veel meer opties dan in een fysieke casino. Daarnaast hebben de meeste van deze online casino sites natuurlijk ook sportweddenschappen op hun website. Dat is nou net het publiek wat graag naar sportwedstrijden kijkt. Het perfecte publiek dus voor website zoals Unibet. Zij hebben het geld, en aangezien veel mensen op voetbalwedstrijden gokken, kunnen ze zo ook het geld makkelijk terug verdienen. Zo heeft Royal Antwerp natuurlijk betFirst als hun shirtsponsor en heeft Cercle Brugge, de online gokwebsite Napoleon als shirtsponsor.
Sponsoren in de vorm van influencer marketing
Voor veel bedrijven is er ook nog een andere handige manier om veel klanten te trekken. Namelijk door middel van influencer marketing. Op Instagram en TikTok hebben sommige personen honderdduizenden volgers, en miljoenen likes. Welk bedrijf wilt nou niet dat zo iemand reclame voor ze maakt. Je kan influencers zoals Monica Geuze, of Anna Nooshin benaderen via hun management. Let op, het is niet goedkoop om iemand een videootje te laten maken voor jouw bedrijf. Je krijgt er wel heel veel voor terug. Het mooie aan influencer marketing is namelijk dat influencers vaak een hele hoge interactie hebben, en de conversie is ook vaak hoog. Zo zie je ook vaak in de praktijk dat veel influencers wederkerende samenwerkingen met een bedrijf hebben. Dit kan alleen als het natuurlijk lucratief is voor beide bedrijven.
Welke andere vormen van sponsoring zijn er nog?
- eSports
Er zijn ook nog andere vormen van sponsoring. Zo kan je bijvoorbeeld een eSports team sponsoren. Dit is misschien niet heel voor de hand liggend, maar er in een booming industrie zoals eSports zijn er geheid nog kansen die er liggen voor jou als bedrijf.
- Gebouwen
Daarnaast kan je natuurlijk ook een heel gebouw sponsoren. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij de Ziggo Dome in Amsterdam. Hierdoor verbind je jouw bedrijfsnaam, met een heel gebouw voor een langere tijd. Iedereen die dan tickets koopt bij dit evenementengebouw, herinnert de naam van jouw bedrijf. Erg handig, dus!
- Lokaal
Als je een lokaal, klein bedrijf hebt en toch graag reclame wilt maken door middel van sponsoring. Dan hoef je natuurlijk niet meteen een nieuw Formule-1 team te beginnen. Je kan ook beginnen met de lokale vereniging. Dit is vooral een goed idee als je een fysieke winkel hebt.