Als je een eigen website met veel informatie hebt, of als doel hebt om diensten of producten te gaan verkopen, ken je de term ‘linkbuilding’ vast wel. Deze term betekent dat je links van derde partijen krijgt. Deze links verwijzen dan naar je website. Het is belangrijk dat je bij linkbuilding links van relevante websites krijgt. Gaat jouw website dus over auto’s, dan is het niet heel relevant om een website op een blog die over taarten bakken gaat te linken. Zoekmachines bouwen namelijk een bepaald vertrouwen op in je website.
Wat is linkbuilding en hoe werkt het?
Linkbuilding betekent dat je links van andere websites verzamelt. Deze websites maken dus een linkje naar jouw website toe. Deze websites moeten uiteraard wel relevant zijn aan jouw website. Dit noemen we kwalitatieve links. Belangrijk is om met websites te linken die veel autoriteit hebben, want daardoor stijgt je positie in de zoekmachines. De links moeten zo natuurlijk mogelijk zijn gemaakt. Dit noemen we een natuurlijk linkprofiel. Bij white hat linkbuilding is deze voorwaarde essentieel. Met andere woorden: je linkjes mogen er niet kunstmatig of gemanipuleerd uitzien.
Het gebruik van linkbuilding
Linkbuilding betekent in principe dat je kwalitatieve backlinks krijgt van andere websites naar jouw website. Het is één van de belangrijkste onderdelen van een goede SEO marketing strategie. Je website moet dus niet alleen geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines, maar dienen ook relevante content te bevatten die door anderen als onmisbaar worden beschouwd. Zo krijg je een link van een belangrijke website naar jouw website. Op die manier kun je bijvoorbeeld linkbuilding in Amsterdam gebruiken om hogerop te komen in de zoekmachines.
Als je website niet genoeg relevante links krijgt, is er mogelijk iets mis met de content die je op je website aanbiedt. Dit heeft een negatieve invloed op je natuurlijke linkprofiel voor je website.
Autoriteit
Bij het bepalen van je positie in zoekmachines gebruiken de zoekmachines de term ‘autoriteit’. Dat betekent kort gezegd de betrouwbaarheid van je website. Daarbij kijken zoekmachines naar de inhoud van je website, maar ook naar hoeveel andere betrouwbare websites een link naar jouw website hebben geplaatst. Op die manier kom je hogerop in de zoekmachine. Blijkt dat je veel links krijgt van websites die niet betrouwbaar zijn, dan daalt je positie in de zoekmachines. Uiteraard is het wel mogelijk om misbruik tegen te gaan, zodat de concurrent de positie van je website in de zoekmachines niet negatief kan beïnvloeden.
Het is daarom belangrijk om veel aandacht aan linkbuilding te besteden. Wil je een website die goed loopt en waar bezoekers ook echt je product of dienst afnemen? Dan is linkbuilding een onmisbaar onderdeel van je strategie.