januari 6

Een bedrijf in Duitsland beginnen: wat je niet moet vergeten

  • Home
  • /
  • Ondernemen
  • /
  • Een bedrijf in Duitsland beginnen: wat je niet moet vergeten

Steeds meer Nederlandse ondernemers kiezen ervoor om een bedrijf in Duitsland te starten. Daardoor is het werven van personeel een stuk gemakkelijker. Duitse werknemers werken namelijk het liefst voor een Duitse onderneming. Bovendien zorgt het er ook voor dat het handelen tussen Nederland en Duitsland gemakkelijker is. Er zijn genoeg redenen om te kiezen voor het beginnen van een bedrijf in Duitsland. Maar er zijn wel een aantal zaken om niet te vergeten.

Aandachtspunten bedrijf Duitsland beginnen

Houd bij het beginnen van een bedrijf in Duitsland rekening met onder meer de rechtsvorm. Bij sommige rechtsvormen gelden namelijk aanvullende eisen, zoals het storten van een startkapitaal. Bij andere rechtsvormen geldt dit niet. Denk bijvoorbeeld aan een Gesellschaft mit beschränkter Haftung (GmbH). Dit is de Duitse versie van de Nederlandse BV. Je bent dan directeur Duitsland voor de Duitse onderneming. Daarvoor moet men minimaal 25.000 euro startkapitaal storten. Een GmbH komt het meest voor, maar het is ook mogelijk te kiezen voor bijvoorbeeld een UG. Dit is vergelijkbaar met de Nederlandse flex-bv. Een groot startkapitaal is dan niet nodig, maar een UG heeft in Duitsland een negatief imago. Het is ook mogelijk te kiezen voor een AG, vergelijkbaar met een Nederlandse naamloze vennootschap. De regels zijn flink strenger. Zo moet er minimaal 50.000 euro worden ingelegd. Het is ook mogelijk je te laten registreren als zzp’er.

Registreren in het Handelsregister

Alle bedrijven in Duitsland moeten worden geregistreerd in het openbare Handelsregister, vergelijkbaar met de Nederlandse KvK. Het is belangrijk om eerst het bedrijf te registreren, voordat deze actief wordt. Daarvoor is het inschakelen van een notaris (de Bundesnotarkammer) verplicht. Soms is dat niet het geval. Er gelden uitzonderingen voor freelancers en kleine bedrijven. Voor het grootste deel van de bedrijven is de registratie wel verplicht. Voor het bedrijf is het ook voordelig als het ingeschreven staat, aangezien Duits personeel graag voor een Duits bedrijf werkt. Hierdoor wordt werving & selectie Duitsland een stuk gemakkelijker.

Registreren bij het Gewerbeamt

Het is daarnaast verplicht een registratie aan te vragen bij het regionale handelskantoor. Dit noemen de Duitsers een Gewerbeamt. Registratie is niet verplicht voor vrije beroepen, maar wel voor alle anderen beroepen. Zo’n registratie is niet gratis. Het kost meestal maximaal een paar tientjes. De gegevens worden doorgestuurd naar de regionale Belastingdienst. Deze zorgt er dan voor dat de belastingverplichtingen worden nagekomen. Let op; voor het beginnen van een bedrijf in vastgoed, medicijnen of banken liggen de kosten hoger.

Werving & selectie

Als Nederlandse werkgever moet je voorafgaand aan het werving- en selectieproces in Duitsland rekening houden met een aantal zaken. Ten eerste moet je ervoor zorgen dat je zowel op nationaal als regionaal niveau voldoet aan alle relevante wet- en regelgeving. Ten tweede moet je ervoor zorgen dat je een duidelijk profiel hebt van de kandidaat die je zoekt en dat je weet welke competenties, kwalificaties en ervaring deze kandidaat moet hebben. Verder moet je ook weten welke salarisverwachtingen je hebt en hoe je deze kunt vergelijken met de markt. Als laatste moet je ervoor zorgen dat je de juiste middelen en kanalen gebruikt om de juiste kandidaten te bereiken.

Het vinden van goed Duits personeel is een uitdaging voor Nederlandse bedrijven. Een goede manier om het proces te starten is door samen te werken met erkende Duitse recruitmentbureaus. Deze bureaus hebben toegang tot een breed scala aan kandidaten en kunnen helpen bij het vinden van kandidaten die aan jouw specifieke wervingsbehoeften voldoen. Daarnaast kunnen ze ook adviseren over de beste manier om met lokale Duitse kandidaten in contact te komen. Ze kunnen bijvoorbeeld adviseren waar je het beste advertenties kunt plaatsen om met kandidaten in contact te komen. Daarnaast kunnen recruitmentsbureaus ook helpen bij het bepalen van salarisvergoedingen, voorwaarden en andere belangrijke details die van invloed zijn op de aantrekkelijkheid van een functie. Ze kunnen ook adviseren over hoe u een aantrekkelijk wervingsproces kunt opzetten dat kandidaten aanmoedigt om zich aan te melden.

Ook interessant:

Hoe een koffieautomaat de werksfeer op kantoor verbetert

De voordelen van WordPress hosting

Reactie achter laten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}