Een goede online vindbaarheid is van groot belang voor vrijwel ieder bedrijf en onderneming. Er bestaan dan ook vele manieren om dit te bereiken; bekende en minder bekende wegen leiden naar een verbetering van je online vindbaarheid. Klanten en potentiële klanten zijn eigenlijk onder te verdelen in 2 voornaamste groepen; zij die specifiek naar een bij hen bekend bedrijf zoeken en zij die naar een product of dienst zoeken en toevallig bij een bedrijf uitkomen. Als ondernemer zou het natuurlijk ook heel mooi zijn om bij die laatste groep onder de aandacht te komen. Maar hoe pak je dat aan, hoe verhoog je de online vindbaarheid van jouw bedrijf?
Aanmelden bij gratis kanalen
Je zet jouw bedrijf op de kaart door je bij Google ‘mijn bedrijf’ aan te melden. Het is vrijwel ondenkbaar dit niet te doen! Door jouw bedrijf aan te melden krijgen (potentiële) klanten jouw bedrijf in beeld wanneer zij zoeken op een lokaal product of dienst, of wanneer zij gewoon naar jouw bedrijf op zoek zijn. De bedrijfsgegevens verschijnen dan bij Google in beeld, met adresgegevens, een foto, reviews en een duiding op de kaart. Klanten halen hier veel informatie over jouw bedrijf vandaan en krijgen een beter beeld van het bedrijf. Zorg dan wel dat de gegevens actueel blijven, zoals openingstijden en adresgegevens.
Actief worden op social media
Maar ook op bedrijfsgidsen als Places.nl kun je jouw bedrijf gratis aanmelden, evenals social media kanalen; Instagram en Pinterest zijn mooie middelen indien dergelijke kanalen passen bij jouw bedrijfsvoering. Facebook, Linkedin en Twitter passen bij vrijwel iedere bedrijfsvoering. Je zult dan wel een actief social media beleid moeten houden.
De kracht van je website
Afhankelijk van jouw bedrijfsvoering is een website meestal een onmisbaar onderdeel van online vindbaarheid. Je zou denken dat webwinkels die spullen verkopen altijd een eigen webshop hebben. Toch is dit anno deze tijd lang niet altijd het geval. Sommige ondernemers kiezen ervoor om uitsluitend via Bol.com bijvoorbeeld producten te verkopen: altijd onder de aandacht bij klanten en veel verkopen gegarandeerd. Serieuze webshops echter kiezen voor het hebben van een eigen webwinkel.
Toepassen van SEO en SEA
Het toepassen van SEO en SEA is erg belangrijk wanneer je een website bezit. SEO zorgt er in een notendop voor dat jouw website Google-vriendelijk is ingericht. Dit bereik je door aantrekkelijke content te plaatsen op je website, zoekwoorden te integreren en de juiste metatags e.d. toe te passen.
SEA staat voor betaald adverteren. Hetzij via de Google-zoekresultaten, hetzij middels een video op Youtube. Hiervoor schakel je SEA-specialisten in, anders dreig je teveel advertentiekosten en een te laag bereik op te lopen; een valkuil voor menig onervaren online ondernemer. SEA werkt middels een veilingsysteem; wil je jouw advertentie in beeld laten krijgen bij de juiste doelgroep, tegen geen schrikbarende bedragen per klik, dan is het zeer aan te bevelen een specialist in de arm te nemen.