oktober 3

Kantoor inrichten als startende ondernemer? Slimme tips!

  • Home
  • /
  • Kennisbank
  • /
  • Kantoor inrichten als startende ondernemer? Slimme tips!

Ga je als startende ondernemer een kantoorruimte inrichten? Daar komt natuurlijk wel het een en ander bij kijken. Je gaat veel tijd doorbrengen in de ruimte: neem er dus de tijd voor om er iets moois van te maken. Dit zijn handige tips.

Budgetproof kantoor

Allereerst is het prettig om de kantoorinrichting zo budgetproof mogelijk te houden. Je kunt het geld immers beter aan andere zaken besteden, als startende ondernemer. Dit begint al met de locatie van het kantoor. Ga op zoek naar een betaalbaar pand, bijvoorbeeld op een nieuwe creatieve broedplaats of misschien net iets buiten het centrum van de stad. Let wel: het is natuurlijk nog altijd belangrijk dat het een prettige plek is om te vertoeven. Maar je kunt hier een afweging in maken. Verder is het slim om te besparen op meubels, apparatuur en andere items. Een ideale oplossing? Plaats tweedehands kantoormeubelen in het kantoor, van de stoelen tot de kasten. Er zijn veel meubelen om uit te kiezen, tevens van de bekende A-merken. Zo kies je dus gewoon voor kwaliteit, ook met een kleiner budget.

Bijpassende stijl

Denk goed na over de stijl die je wilt uitdragen als ondernemer. Dit kun je overal in terug laten komen, dus ook in je kantoorruimte! Hier ontvang je werknemers, klanten en relaties – het kan dus maar beter een mooie ruimte zijn. Dit kun je op verschillende manieren verwezenlijken. Misschien wil je wel een duurzaam kantoor inrichten, waar tegenwoordig steeds meer ondernemers voor kiezen. Door spullen een tweede kans te geven, zit je al goed: kies daarom voor tweedehands bureaustoelen en meer tweedehands spullen. Werk met zo min mogelijk papier, scheid afval op de juiste manier en verkies mokken boven wegwerpbekers: ook dit zijn duurzame keuzes. Denk qua inrichting goed na over het kleurgebruik in de ruimte: misschien wil je bepaalde kleuren terug laten komen. Groen, geel of blauw, kies voor inspirerende kleuren. Hoe ziet de ideale stijl eruit? Ga voor een strak interieur, of juist een sfeervolle look: jij weet het best wat er bij je bedrijf past. Laat ook je logo duidelijk zien in het kantoor, met een mooie print aan de muur bijvoorbeeld. Dit soort details tellen juist mee, zo laat je namelijk duidelijk zien dat je erover hebt nagedacht.

Ergonomische en gezonde werkplek

Creëer een gezonde werkplek. Voorop staat dat de werkruimte veilig moet zijn: voorkom struikelgevaar en andere risico’s op ongelukken. En er is meer om aan te denken. Je wilt immers niet dat je werknemers gezondheidsklachten krijgen. Ga daarom voor ergonomische meubelen, die je laat afstellen op de houding van de werknemer. Je kunt een professional vragen om de stoelen af te stellen, om een goed voorbeeld te noemen. Om RSI-klachten te voorkomen, kun je speciale computermuizen gebruiken. Zorg er ook in het bredere plaatje voor dat je werknemers en de andere mensen die langskomen in het kantoor zich er prettig voelen. Richt een rustplek in, waar iemand kan ‘ontprikkelen’. Ook planten brengen rust: plaats veel verschillende planten in de kantoorruimte. Dit zorgt voor een gezonde omgeving en is ook nog eens bevorderlijk voor de concentratie en creativiteit.

Moderne apparatuur

Apparatuur speelt natuurlijk een grote rol in een kantoor. Laptops, monitors, printers en nog veel meer: zorg dat je hierin gedegen keuzes maakt. Kies voor moderne apparaten die je werknemers bieden wat ze nodig hebben. Dit kan onderling in het team verschillen: een illustrator heeft doorgaans een krachtigere computer nodig dan een officemanager. Heb je hier zelf geen verstand van? Vraag aan je medewerkers welke spullen er nodig zijn, of laat hier een plan voor opstellen. Dit is uiteindelijk weer van belang voor de productiviteit onder de werknemers – genoeg reden dus om deze stap serieus te nemen.

Met de bovenstaande tips richt je als startende ondernemer een compleet kantoor in, en dat zelfs op budgetproof wijze. Er is genoeg mogelijk! Maak er voor jou, je werknemers en alle andere betrokkenen een prettige werkruimte van.

Ook interessant:

Hoe beschermt u uw gezin online?

Wat is aseptisch afvullen?

Ziekteverzuim terugdringen: 3 tips 

Reactie achter laten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}