Online marketing biedt een krachtige set tools die de zichtbaarheid van een bedrijf en uiteindelijk de bedrijfsgroei helpen stimuleren. Denk aan tools zoals sociale media, SEO-diensten en YouTube. Het doel van deze tools is conversies.
Het creëren van een doordachte online marketingstrategie is daarom essentieel om je doelgroep optimaal te bereiken. Je kunt jouw bedrijf winstgevender en succesvoller maken door ten volle te profiteren van de volgende online marketing voordelen.
1. Het specifiek targeten van de doelgroep
In tegenstelling tot traditionele media kunnen doelgroepen via internet zeer gericht worden aangesproken. Dit zorgt ervoor dat een bericht terechtkomt bij de klant die op dat moment jouw service of product nodig heeft. LinkedIn- en Facebook-advertenties kunnen bijvoorbeeld zo worden ingesteld dat ze alleen worden getoond aan mensen die aan bepaalde vooraf ingestelde criteria voldoen. Naast berichten kun je ook LinkedIn-groepen gebruiken om te netwerken, contact te maken met prospects en te communiceren met andere relaties.
2. Een persoonlijke benadering
De persoonlijke aanpak wordt steeds belangrijker voor een succesvolle marketingstrategie. Met gepersonaliseerde marketing kun je een boodschap juist afstemmen en personaliseren op de behoeften van de doelgroep. Daarnaast is online marketing ook een optimale kans voor retargeting. Je krijgt de mogelijkheid mensen aan te spreken die al in aanraking zijn gekomen met jouw product of dienst. Zij worden op een aantrekkelijke manier, aan de hand van een persoonlijke boodschap, overtuigd om alsnog voor je product of dienst te kiezen.
3. Resultaten zijn goed meetbaar
Je kunt elke actie meten. Zoals indicatoren als klikken, bezoeken, aanmeldingen en aankopen. Zo kun je de opbrengsten van je verschillende online marketingcampagnes nauwkeurig in kaart brengen. Online resultaten zijn beter meetbaar dan de traditionele vormen van marketing. Op basis van deze resultaten kan je als bedrijf makkelijker een weloverwogen beslissingen nemen. En bepalen in welke online marketingmiddelen je meer of minder van jouw budget investeert.
4. Flexibiliteit
Leveren online advertentiecampagnes weinig of niets op? Campagnes kunnen realtime worden bijgestuurd. Je kan berichten en campagnes direct en eenvoudig online aanpassen. Op deze manier voorkom je eenvoudig onnodige klik- en advertentiekosten.
5. Goedkoper
Online marketing is een goedkoper marketingkanaal dan de meeste traditionele vormen. Of je online marketing laat uitbesteden of zelf beheert maakt op het gebied geen verschil. Met online adverteren kan je namelijk voor kosten per klik kiezen. Dit betekent dat je alleen betaalt wanneer de doelgroep op jouw advertentie klikt. Daarom is adverteren op internet en op sociale media vaak goedkoper en winstgevender. Dit heeft als gevolg dat de drempel om te investeren in online marketing laag is, maar de kans op succes voor iedereen gelijk.
6. Niet gebonden aan geografische locatie
Online marketingtechnieken zijn niet beperkt tot een fysieke locatie. Om prospects en contacten face-to-face te ontmoeten, moeten reizen en planningen met alle bijbehorende kosten betaald worden. Hierdoor is het mogelijk om overal in het land producten te verkopen zonder daadwerkelijk een winkel te openen.