juli 3

Wat zijn de voordelen van employer branding?

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Wat zijn de voordelen van employer branding?

Heb je nieuw personeel nodig en wil je dit niet zelf regelen? Schakel dan hulp in. Je kunt kiezen voor een strandaard werving- en selectiebureau, maar ook voor een employer branding bureau. Bedrijven gaan steeds vaker voor de laatste optie. Dit komt doordat employer branding gericht is op het creëren van een positief imago voor jouw bedrijf als werkgever. Ben je nog niet overtuigd? Lees dan zeker verder, want hier ontdek je wat de voordelen van employer branding zijn.

Het is makkelijker om nieuw personeel aan te trekken

Employer branding richt zich op het creëren van een sterk en aantrekkelijk merk. Dit maakt het makkelijker om nieuw personeel aan te trekken, want potentiële kandidaten vinden je bedrijf sneller. Daarbij komt dat de kans op een goede match groter is als je employer branding inzet voor bijvoorbeeld werving en selectie in de zorg. De normen, waarden en doelen van je bedrijf zijn dan immers al duidelijk voordat iemand solliciteert. Je trekt op deze manier eerder mensen aan die passen bij je bedrijfscultuur.

Je houdt werknemers langer aan boord

Wie niet beter weet, denkt misschien dat employer branding alleen gericht is op het aantrekken van nieuw personeel. Dit is niet het geval, want het is ook gunstig voor je huidige werknemers. Een sterk employer brand zorgt namelijk voor een grotere betrokkenheid, want je personeel kan zich identificeren met het bedrijf. Hierdoor voelen ze minder snel de noodzaak om naar andere vacatures te kijken. Ze voelen zich immers op hun plek en het is maar de vraag of dit ergens anders ook het geval is.

De productiviteit ligt hoger

Employer branding zorgt ervoor dat werknemers een positief beeld krijgen van jouw bedrijf. Dit vergroot de betrokkenheid en motivatie. Hierdoor is je personeel vaak bereid om net dat stapje extra te zetten voor jouw bedrijf en dat komt de productiviteit ten goede. Je werknemers verzetten overigens niet alleen meer werk, maar presteren over het algemeen ook beter. Als bedrijf pluk je dus de vruchten van employer branding.

Lagere wervingskosten per nieuwe werknemer

De zoektocht naar nieuw personeel brengt altijd kosten met zich mee. Hoe vaker je op zoek moet, hoe hoger de kosten oplopen. Dit brengt ons bij een vierde voordeel van employer branding, want de wervingskosten per nieuwe werknemer liggen een stuk lager. Een sterk werkgeversmerk zorgt immers voor minder verloop in het personeelsbestand. Hierdoor hoef je minder vaak op zoek naar nieuwe werknemers dan bedrijven die geen tot weinig aandacht besteden aan employer branding.

Je bedrijf krijgt een positief imago

Een vijfde en laatste voordeel van employer branding is dat het jouw bedrijf een positief imago oplevert. Als werknemers positief zijn over je bedrijf, fungeren ze vaak als ambassadeurs. Ze vertellen er graag over aan anderen en dat komt jouw imago ten goede. Door deze mond-tot-mondreclame krijgen ook mensen die niet bij je werken een positief beeld van jouw bedrijf. Dit kan je uiteindelijk zelfs nieuwe klanten opleveren. Kortom: reden genoeg om employer branding serieus te nemen als je het ons vraagt!

Ook interessant:

Reactie achter laten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}