In het huidige bedrijfsleven is online zichtbaarheid niet meer weg te denken voor ondernemers. Sterker nog: het is een belangrijk onderdeel voor bedrijven om hun (potentiële) klanten te bereiken. Het maakt hierbij niet uit of je een zzp’er bent of wanneer je de baas bent van een groot bedrijf: met behulp van het internet kom je echt een heel eind.
Het wereldwijde web is namelijk de ideale plek om reclame te maken voor je onderneming. Een van de meest populaire manieren om dit te doen, is via Google Ads uitbesteden. Maar: wat is Google Ads precies en hoe werkt het? In dit artikel vertellen we je hier graag meer over, zodat ook jij het belang van deze online tool begrijpt.
Google Ads: wat is het precies en waar gebruik je het voor?
Grote kans dat je als ondernemer wel eens gehoord hebt van Google Ads. Misschien heb je er zelfs al eens gebruik van gemaakt. Google Ads is namelijk een handig online advertentieplatform van Google. Voorheen heette het platform Google Adwords, maar tegenwoordig herken je de site aan de naam Google Ads. Op dit platform kunnen ondernemers advertenties aanmaken die direct zichtbaar worden in Google en de partners van Google. Wanneer een mogelijke klant een bepaalde zoekopdracht uitvoert via Google, dan komen de advertenties bovenaan de zoekresultaten te staan. Althans: wanneer de advertenties passen bij de zoekwoorden van de klant.
Google Ads wordt met name gebruikt door bedrijven en ondernemers die snel veel klanten willen bereiken. Omdat je website bovenaan de zoekresultaten komt te staan, weet je zeker dat dit gebeurt. Een groot deel van de mensen die een zoekopdracht doet, klikt namelijk altijd op de eerste, de tweede of de derde website in de zoekresultaten. Daarnaast voelen veel ondernemers de druk om Google Ads te gebruiken, omdat veel concurrenten dit ook doen. Om toch nog een beetje op te kunnen vallen tussen het groeiend aantal ondernemers en om geen kansen te missen, kiezen zij ook voor Google Ads.
Dit is waarom Google Ads veel voor je bedrijf kan betekenen
Wanneer je Google Ads gebruikt als ondernemer profiteer je van verschillende voordelen. Het grootste voordeel is natuurlijk dat de advertenties gericht zijn op het publiek dat je wil bereiken. Je kunt je namelijk richten op specifieke doelgroepen, onder andere op basis van locatie, zoekwoorden en taal. Dit houdt in dat je advertenties alleen worden weergegeven aan mensen die waarschijnlijk interesse hebben in je product of dienst. Andere voordelen zijn onder andere de onderstaande.
Google Ads biedt meetbare resultaten voor je advertenties
Wat ook erg fijn is, is dat Google Ads meetbare resultaten biedt voor je advertenties. Alles wat je doet via het platform is te meten. Je kunt bijvoorbeeld precies zien hoeveel mensen je advertentie(s) hebben gezien, hoeveel erop hebben geklikt en hoeveel betalende klanten dat heeft opgeleverd. In andere woorden: je weet precies wat je krijgt voor je geld terwijl je je naamsbekendheid vergroot.
Snelle resultaten in tegenstelling tot zoekmachineoptimalisatie
Daarnaast is het mogelijk om met Google Ads direct verkeer naar je website te halen. Dit in tegenstelling tot zoekmachineoptimalisatie (SEO) waarmee je soms wel maanden kwijt bent om bezoekers naar je website te trekken. SEO is weliswaar voordeliger dan Google Ads, maar met Google Ads heb je veel sneller resultaat. Het is dus maar net waar je naar op zoek bent als ondernemer.
Google Ads is flexibel voor ieder zakelijk budget
Ben je bang dat Google Ads te prijzig is? Deze vorm van adverteren, ook wel Search Engine Advertising (SEA) genoemd, biedt veel flexibiliteit voor verschillende soorten budgetten. Je kunt bijvoorbeeld met een klein bedrag beginnen om te kijken of het iets voor je onderneming is of je zet in met een groter bedrag. Kortom: het gebruik van het platform kan volledig worden aangepast naar jouw zakelijke wensen.
Is Google Ads gebruiken essentieel voor ondernemers?
Google Ads biedt dus allerlei voordelen, waardoor het voor ondernemers zeker een must kan zijn om het platform te gebruiken. Toch kiest niet iedere ondernemer ervoor om dit te doen. Waarom dat niet zo is? Simpel: sommige bedrijven willen liever organisch groeien, bijvoorbeeld met behulp van SEO of social media. En bedrijven met een klein of lokaal publiek of een zeer specifieke doelgroep gebruiken vaak liever een andere vorm van marketing om hun publiek te bereiken. En zit je net even niet helemaal lekker in je zakelijke budget? Dan is dit misschien ook niet het moment om SEA uit te besteden.
We zijn echter wel van mening dat Google Ads heel goed kan bestaan naast organische groei. Het is en blijft een krachtig hulpmiddel waarmee je als ondernemer ervoor kan zorgen dat je je doelgroep binnen aanzienlijke tijd kunt bereiken. Hoewel het dus niet voor iedere ondernemer een must hoeft te zijn, kunnen we er niet omheen dat het programma diverse voordelen biedt voor de moderne ondernemer. Misschien is Google Ads uitbesteden ook iets voor jou!