augustus 30

Waarom data uit Search Console onmisbaar is voor jouw bedrijf

  • Home
  • /
  • Ondernemen
  • /
  • Waarom data uit Search Console onmisbaar is voor jouw bedrijf

Ondernemen en risico’s durven nemen. Dat wordt vaak in één zin genoemd. Maar het liefst wil je als ondernemer natuurlijk geen onnodige risico’s lopen. Data kan je meer zekerheid geven en helpen een koers uit te stippelen. En data die jou daarbij kan helpen vind je in Search Console. Search Console is een van de gratis tools die jij als ondernemer tot je beschikking kunt hebben. We leggen je de basics uit van search console, zodat jij zelf belangrijke inzichten hieruit kunt halen voor jouw bedrijf.

Waarom data uit Search Console onmisbaar is voor jouw bedrijf

Google Search Console is de gratis tool van Google die je kunt koppelen aan jouw website. De tool heeft veel verschillende mogelijkheden en rapporten om jou te helpen je website succesvol te beheren. Vroeger heette Google Search Console daarom ook wel ‘Google Webmaster Tools’. Maar vooral het rapport dat jou inzage geeft in hoe je wel of niet gevonden wordt, die wordt het meest gebruikt. Als het ware is het ‘de console’ die je inzage geeft in jouw ‘search’. Of terwijl, het geeft je informatie over hoe jouw website presteert in de zoekresultaten van Google. 

Hoe kom ik aan Search Console?
Google Search Console kun je eenvoudig koppelen aan jouw website. Als je een WordPress website hebt en je maakt gebruik van de (ook gratis) Yoast-plugin kun je heel makkelijk Search Console koppelen. Doe je het voor het eerst of weet je even niet meer hoe het moet? Dan kun je in diverse online tutorials vinden hoe je dat doet.

Gekoppeld, en nu?
Als jouw website gekoppeld is aan search console, dan houdt Search Console onder andere bij:

  • Op basis van welke zoekwoorden jouw website is vertoond in Google
  • Welke zoekwoorden mensen hebben gebruikt die naar jouw website hebben doorgeklikt
  • Op welke positie jouw zoekresultaat vertoond wordt

Deze data is geanonimiseerd. Je ziet alleen welke zoekopdrachten zijn gebruikt, maar je weet niet wie die zoekopdracht heeft uitgevoerd. En is het kader van AVG-regels is dat wel zo handig.

Wat kun je met die data
In het prestatierapport vind je al die data. Je vindt het rapport in het linker menu onder ‘prestaties’. Het eerste wat je ziet is een trendlijn. Daarin zie je in één oogopslag hoeveel klikken jij hebt gekregen vanuit Google.

Leuk om te zien, maar de echte inzichten haal je uit een analyse van de zoektermen.
Je kunt in het prestatierapport een paar handelingen uitvoeren die jou belangrijke inzichten geven.

  1. Je kunt periodes met elkaar vergelijken.
  2. Zo kun je de afgelopen maand bijvoorbeeld vergelijken met dezelfde maand vorig jaar. Daarmee schakel je de normale seizoensinvloed uit.

Je filter door op de datum boven het rapport te klikken en te kiezen voor: filter

  1. Je kunt een bepaalde pagina selecteren, zo kun je zien hoe de vindbaarheid van de pagina verandert door de tijd heen. Maar ook met welke zoekwoorden deze pagina gevonden is.
  1. Je kunt op dezelfde manier ook op zoekopdracht filteren. Zo kun je per zoekwoord kijken op welke positie jij staat
  2. en hoeveel vertoningen in de zoekresultaten deze heeft opgeleverd en hoeveel klikken je naar jouw website hebt gekregen.

Welke conclusies kun je uit de data uit Search Console trekken?
Dit rapport laat je zien:

  • Hoe vaak mensen zoeken op bepaalde woorden, dat kun je globaal afleiden van het aantal vertoningen
  • Welke woorden en welke pagina’s jou bezoekers opleveren, dus hoe jouw site presteert
  • Welke woorden potentie hebben, dus waar mensen vaak op zoeken maar waar ze jou nog niet op vinden
  • Hoe jouw website de afgelopen 16 maanden presteert en hoe recente resultaten zich verhouden tot eerdere periodes

Met deze inzichten kun je conclusies trekken over jouw prestaties, maar vooral ook over wat je kunt doen om deze prestaties te verbeteren. Zoals bijvoorbeeld op welke onderwerpen je je kunt richten om nog betere resultaten te behalen.

Lukt het jou niet om hier waardevolle inzichten uit te halen?
Lukt het jou niet om uit deze data conclusies te trekken over hoe jij jouw website kan verbeteren en meer bezoekers kunt trekken via SEO? Of heb je geen zin om de tool beter te leren kennen en laat je het liever over aan iemand die daar bedreven in is? Dan is het goed om een SEO-specialist in te schakelen. Google Search Console bevat voor SEO-specialisten geen geheimen meer.

Ook interessant:

Hoe ga je met bedrijfsafval om?

Nieuw kantoor? Besteed je bedrijf ontruiming uit

Reactie achter laten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}