Waar vroeger toen de app nog Musical.ly heette en het aantal gebruikers achterbleef, stijgt de app Tiktok met haar huidige naam nog steeds in populariteit. Tiktok is een social media platform die social media, geluid en muziek samenbrengt. Vooral tieners hebben hun weg gevonden naar de app, maar ook het aantal volwassenen beginnen de app dagelijks steeds meer te gebruiken. Tiktok werd eerst vooral gebruikt om playbackfilmpjes op te nemen, deze zien we nog steeds veel terug, maar ook veel ander soort video content is er nu op te vinden. We zien challenges, shop blogs, tips, hastags voorbij komen en nog veel meer. Zie jij als bedrijf al kansen? Wij hebben een aantal tips op een rijtje gezet voor het tiktok inzetten als bedrijf.
1. Bepaal je doelgroep
Tiktok is een heel vermakend platform, heb je een account in privé gebruik dan zal je dit wel weten, het algoritme zorgt er voor dat je content te zien krijgt die jij leuk vindt. Voor je een TikTok account belsluit aan te maken voor je bedrijf is het handig om eerst uit te zoeken of dit social media platform wel past bij je bedrijf en wat je als bedrijf wilt uitstralen naar de buitenwereld. Ga daarom niet op TikTok zitten omdat wel meer bedrijven het doen maar ga na of de doelgroep die jouw bedrijf wilt aanspreken actief is op dit platform. Is jouw doelgroep dit? Dan liggen er kansen. De leeftijdscategorie die vooral op Tiktok zit ligt tussen de 13 tot 20 jaar.
2. Zet je account om naar een Pro-account
Monitoren is key. Je kan wel een filmpje maken waarvan je in theorie denkt dat dit een ontzettend goed idee is, maar dat hoeft in praktijk niet perse te werken. Het kunnen inzien van de statistieken van jouw bedrijf is daarom ook bij Tiktok weer belangrijk. Hiervoor heb je als bedrijf een Pro-account nodig, gelukkig is dit gratis! Een Tiktok Pro-account brengt dus geen kosten met zich mee, maar wel heel veel anders bruikbaars. De toegang tot uitgebreide statistieken biedt jou inzicht in onder andere het aantal videoviews, volgers, profielweergaven, jouw meest trending video’s en inzicht in jouw volgers, qua geslacht en locatie.
3. Ondertitel je video's
Ga eens na hoevaak het geluid op jouw telefoon op stil staat. De meeste mensen bekijken video's zonder dat het geluid aan staat. Visueel krijgt men dus alles mee, maar de hele experience van de video gaat verloren doordat men de audio niet tot zich kan nemen doordat het geluid uit staat. Ondertiteling doet je al gauw denken aan lange films in een andere taal, maar hoewel een video op Tiktok maar maximaal een minuut duurt, wordt ook hier gebruik gemaakt van ondertiteling. Tuurlijk zal niet elke video dit nodig hebben, iets visueels kan soms al voor zichzelf spreken. Toch is het een slimme tip om mee te nemen.
4. Link door naar je website of ander social account
Maak bezoekers op je Tiktok profiel het zo makkelijk mogelijk om de rest van je bedrijf te ontdekken. Eerder was dit nog niet mogelijk, maar nu kan je een URL op je profiel plaatsen waar je mensen bijvoorbeeld door kan verwijzen naar je website of een andere gewenste pagina. Ook kan je je instagram of youtube kanaal koppelen, zo krijg je een snelkoppeling op je profiel naar jouw bedrijfsaccount.
5. Maak de juiste TikTok content
Met het plaatsen van TikTok zal jouw bedrijf wat speelser overkomen, dit is namelijk de vibe die het platform heeft. Ga daarom niet stoffig en langdradig jouw product uitleggen maar doe dit op een creatieve manier. Ontdek en ga op zoek naar wat jouw bedrijf speciaal maakt en haak hier op in.Toch zal je moeten zorgen dat je hier in een balans vindt, je zal immers wel authentiek, betrouwbaar en jezelf als bedrijf moeten blijven.
Daarnaast is het heel belangrijk dat je weet wat er speelt op TikTok en daarmee op de hoogte blijft van alle challenges, onderwerpen, mogelijkheden, kortom de actualiteit. Zo kom je op inspiratie voor die creatieve manier waar we het net over hadden. De content die vooral op TikTok wordt gedeeld bestaat onder andere uit het volgende:
- Lip-syncing: Het playbacken van liedjes of audio van eerdere uitspraken van een ander
- Korte vlog: Een kijkje in in het leven van iemand/het bedrijf, bestaand uit korte beelden
- Torturials: een uitleg over hoe je iets aanpakt, bijvoorbeeld het klaarmaken van een gerecht
- Lifehacks: Simpele handelingen/ hulpmiddelen die het leven "makkelijker" maken
- Hashtag challenges: Uitdagingen die aangaat net als vele andere gebruikers. Geef de video die je hebt gemaakt een hashtag mee, ook wel de "challenge hashtag". Deze komt in de gehele feed te staan die de zelfde hashtag hebben.
- Fotoslide: Het plaastsen van allerlei foto's achter elkaar met een muziekje op de achtergrond
- Nog véééél meer, denk aan dansjes, humoristische video's, shop blogs.
6. Adverteren
Heb je nog weinig bereik met je eigen tiktok account of wil je simpelweg je product of dienst snel onder de aandacht brengen? Dan is adverteren op tiktok een goed idee. Net als dat je bij bijvoorbeeld instagramstories gewend bent komt jouw advertentie langs op de feed van jouw gekozen doelgroep. Advertenties die je maakt worden verticaal weergegeven, houd daar dus rekening mee. Ook heerst er nog weinig concurrentie op het kanaal wat betreft advertenties, daarom is het relatief goedkoop om hier op te adverteren.
7. Zet influencers in
Tiktok content maken is heel anders dan bijvoorbeeld facebook content, je zal de feeling moeten krijgen en je eigen draai er in zien te vinden. Logisch als je dit niet zo 1-2-3 lukt om aan de verwachtingen van de doelgroep te voldoen. Net als bij velen platformen zijn ook influencers massaal te vinden op tiktok. Het inzetten van influencers is dan ook dé uitweg om om toch de doelgroep te bereiken met jouw boodschap. Influencers weten met hun eigen persoonlijkheid eigen content te maken in hun stijl, in combinatie met de product of dienst van jouw bedrijf.
Er kan onderscheid gemaakt worden tussen influencers die bekend zijn geworden doormiddel van andere platformen of via van tiktok. Vooral deze laatste groep weet hoe ze gebruikers moeten aanspreken en blijven boeien.