Het gebruik van social media is bijna een must geworden om je online zichtbaarheid te vergroten of vertrouwen te winnen van de ander. Het begrip social media is aardig breed, we durven ook wel te wedden dat je op één van de social media platformen wel een privé profiel beheert. Dit kan zijn op Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Youtube of nog vele anderen platformen. Elk social media kanaal zit anders in elkaar en wordt gebruikt voor verschillende doeleinden. Daarom kan social media ook zeer handig zijn om in in te zetten als bedrijf. Besluit je dit te gaan doen dan is het slim om een strategie in kaart te brengen en uit te pluizen welke kant je op wilt, anders blijf je met heel veel vragen zitten en zal je uiteindelijk niet starten.
Tip 1: Maak een persona en stel hierbij doelen op
Een persona, je hebt er vast wel van gehoord. Het is eigenlijk een semi-fictief mens en beschrijft de eigenschappen van de ideale klant. Dit is gebaseerd op marktonderzoek en data afkomstig van bestaande klanten die je hebt verzameld. Zo'n persona heb je als bedrijf nodig om in kaart te brengen hoe en waar je je klanten het best op social media kan aanspreken. Voorbeeld vragen over een marketing persona zijn bijvoorbeeld:
- Wie zijn je klanten en wat is je ideale klant?
- Wat zijn de wensen en behoeftes van de klant?
- Waar wordt er naar welke informatie gezocht?
Zo kan je ook de volgende vragen gaan beantwoorden, deze leggen doelen vast die je met social media wilt bereiken.
- Wil je meer bezoekers naar je website trekken
- Medewerkers werven of betrekken?
- Vragen afhandelen en de klantenservice verbeteren?
- Het vergroten van je Naamsbekendheid?
- Wil je meer leads genereren?
- Zorgen voor klantbehoud?
- Een verbetering van je reputatie realiseren?
- Beïnvloeders betrekken?
Als je weet wat je voor je wilt bereiken op social media en waar je doelgroep is, kun je je social media strategie verbeteren. Zo komen we bij de volgende tip.
Tip 2: Kies het juiste social media kanaal voor je bedrijf
Loop niet te hard van stapel in al de enthousiasme, begin met het kiezen voor 1 platformen en leg hier de focus op. Pas als dit soepel verloopt kan je overwegen een tweede kanaal erbij te pakken. Zojuist heb je nagedacht wat de doelen zijn van het inzetten van social media. Het is handig om te weten welk social media kanaal je het best bij deze doelen kan helpen.
Je zou één post en deze kunnen delen op elk mogelijk kanaal, maar hier heb je niet perse wat aan. Wil je bijvoorbeeld een wat oudere doelgroep aanspreken dan is het niet handig om snapchat in te zetten.
Om een beeld te krijgen bij waar welk kanaal je kan helpen bij het zakelijk inzette van je social media hebben we de kenmerken van Facebook, LinkedIn, Pinterest, Twitter en Instagram er voor je bij gepakt.
- Het grootste social media platform
- Goed voor het opbouwen van een community
- Nodigt uit tot gesprekken
- Goed voor de klantenservice
- Uitgebreide tools voor het promoten van bedrijf (advertenties)
- Belangrijkste platform voor de zakelijke markt (B2B marketingdoeleinden)
- Wordt gebruikt om te netwerken
- Het vinden van nieuwe banen of werknemers
- Voornamelijk mensen tussen de 20 en 64 jaar
- Geschikt voor klantenservice
- Het platform wordt wereldwijd gebruikt voor het delen van nieuws
- tweets zijn gemakkelijk deelbaar en boodschappen worden daardoor snel verspreid
- vooral mensen in politiek, journalistiek en media er aanwezig zijn
- Om korte berichtjes op te delen
- Wordt vooral gebruikt door vrouwen
- verzamelplek voor alle tekstuele ideeën, foto’s en andere content
- Fotoplatform, denk vooral aan gerechten, outfits en inrichtingen
- Mensen doen er inspiratie op
- Een 99% visueel (fotoplatform)
- Perfect om producten te laten zien
- Grote gebruikersgroep, bijna 6 miljoen
- Mogelijkheid om hashtags en emoji's te gebruiken om doelgroep aan te spreken
- Interactieve community
Youtube
- Dagelijks zo'n 2,8 miljoen dagelijkse gebruikers
- Social video platform
- 2e platform (na Google) waar mensen opzoek gaan naar informatie
- Doelgroep is opzoek naar inspiratie, hulp of entertainment
Tip 3: Maak een social media kalender
Het in gebruik nemen van een contentkalender is ontzettend handig, neem zo'n kalender dan ook zeker in gebruik. Eigenlijk is het niets anders dan een document waarin je voor het bedrijf bijhoudt welke content er op welk platform gaat worden gedeeld. Deze tool geeft structuur en scheelt een hoop tijd. Zo krijg je er een beeld bij of je content per week divers blijft en de inhoud die je deelt blijft zorgen voor een betrokken publiek.
Eerst zal je de content nog wel zelf moeten gaan bedenken en creëren. Begin daarom als eerst te brainstormen en ideeën op te schrijven, zeker in het begin is diversiteit handig. Zo'n 3 tot 5 posts zijn per week voldoende. Plan vervolgens alle gecreëerde social posts in voor de komende maand.
Naast je contentkalender kan je een inhaakkalender houden, hier kan je alle bijzondere dagen van het jaar vinden. Als er dagen zijn die interessant zijn voor jouw doelgroep wordt er aangeraden hier een leuke inhaker op te verzinnen. Het inhaken is een hele effectieve manier om te betrokkenheid bij je bedrijf te vergroten. Naast standaard gebeurtenissen als feestdagen, vakantiedagen en themadagen is social media ideaal om snel in te haken op nieuwtjes, bijzonderheden en interessante momenten. Het is gebleken dat bedrijven veel vaker inspelen op voorspelbare gebeurtenissen. Zonde! Posts over onvoorspelbare gebeurtenissen worden namelijk 1,5 keer zo vaak gedeeld.
Tip 4: Monitor en experimenteer
Als je voor de rest van de maand alle content hebt ingepland is het niet zo dat je er daarna geen omkijken meer naar hebt. Omdat je net bent begonnen weet je nog niet welke content écht werkt is het slim om te kijken naar de statistieken. Wel zal je naar de juiste statistieken moeten kijken omdat lang niet altijd alles iets zegt over jouw doel. Als je post het doel heeft om verkeer naar je website te leiden dan is een laag aantal likes niet vreemd of verkeerd. Testen is belangrijk, geef daarom niet snel op, na een lange periode zal je inzicht hebben in wat voor soort content voor jouw bedrijf het best werkt. Na het testen blijf je monitoren, dit gaat vrijwel altijd door.