Als ondernemer wil je graag dat je bedrijf op het netvlies blijft staan van je klanten of relaties. Dit doe je bijvoorbeeld door het organiseren van leuke acties, het versturen van (zakelijke) nieuwsbrieven en vaak door het geven van relatiegeschenken. We kennen allemaal wel de momenten waarop je iets extra’s meegeeft, zoals tijdens een congres, na een persbijeenkomst of als welkomstgeschenk. Op die momenten valt het vaak extra op dat je iets meegeeft. Ergens zal het zelfs worden verwacht dat je dan een geschenk geeft met een logo of naam van je bedrijf, product of dienst. Denk maar aan de sporttas of handdoek die je krijgt bij het afsluiten van een nieuw lidmaatschap bij de sportschool, de powerbank na een congres over energie of dat notitieboekje wat je toch gebruikt bij een persbijeenkomst. Allemaal heel tof, maar wist je dat relatiegeschenken niet altijd opvallend of groots hoeven te zijn om een echte indruk achter te laten?
De kracht van subtiel zijn
Soms zit de kracht juist in subtiliteit. Wat is dan een subtiel relatiegeschenk? Een praktisch item dat bijna ongemerkt onderdeel wordt van het dagelijks leven. Denk hierbij aan een tasje dat bij een aankoop of als goodie bag wordt meegegeven. Een beker die dagelijks wordt gebruikt is ook een subtiel geschenk. En wat dacht je van een blikje met pepermuntjes. Dit alles kan soms meer indruk maken dan een traditioneel of overduidelijk cadeau.
De kracht van subtiele branding
Opzichtige relatiegeschenken kunnen soms het tegenovergestelde effect hebben: het logo of de naam van het bedrijf staat er zo groot op, dat men het eigenlijk niet wil gebruiken. En dat is niet effectief, want met een relatiegeschenk wil je graag onder de aandacht blijven en wellicht zelfs anderen kennis laten maken met je bedrijf, product of dienst. Een discreet geschenk, zoals een stijlvol notitieboek of een kwalitatieve boodschappentas, voelt meer als een waardering dan een promotie. Dit straalt klasse uit en zorgt ervoor dat jouw bedrijf op een positieve manier wordt herinnerd. En het zal vaker worden gebruikt.
Het geschenk dat in het dagelijks leven opgaat
Een goede relatiegeschenk wordt gebruikt, niet opgeborgen. Denk aan items zoals:
- Een compacte sleutelhanger met extra functionaliteit (bijvoorbeeld een flesopener).
- Een luxe boodschappentas die klanten vaker meenemen.
- Een discreet ontworpen aansteker die praktisch en stijlvol is.
- Een fijne drinkbeker voor koffie of thee.
Door iets te geven dat in het dagelijks leven past, blijft je merk op een natuurlijke manier in beeld. En dat wil je graag. Het leuke is dat het mogelijk is om deze relatiegeschenken te laten bedrukken. Wil je het subtiel houden? Laat tassen bedrukken met een slogan of een niet al te groot, maar nog wel opvallend, logo. Zorg dat het qua kleuren past bij je huisstijl of het product. Dat geldt natuurlijk ook voor het bedrukken van sleutelhangers of een stijlvolle mok. Een verzorgde look is hierbij belangrijk.
De impact van een verrassingsmoment
Wanneer je een klant in de winkel een tasje aanbiedt en een mooi bedrukte tas geeft van bijvoorbeeld canvas, dan voelt dat als een bijzonder cadeautje. Dit kan ook wanneer je een ander relatiegeschenk geeft. Het hoeft niet allemaal groots of gepland te zijn. Het kleine gebaar, zoals een mooi verpakt zeepje in een winkel, een handgeschreven bedankkaart, of een bijgevoegde kortingsbon, kan verrassend veel waardering oproepen. Het onverwachte aspect maakt het bijzonder en geeft een positieve waardering aan je bedrijf.
Onderdeel van je merkbeleving
Sommige geschenken kunnen naadloos aansluiten bij de ervaring die je bedrijf biedt. Laat eens bekers bedrukken en geef deze weg bij de verkoop van een warme of koude drank in de horeca. De handige tas past bij een (duurzame) winkel, maar is ook heel leuk om te krijgen op een beurs, congres of na een persbijeenkomst. Geef een stijlvolle paraplu weg tijdens een evenement in de buitenlucht. Of een bidon bij een sportevenement. Door geschenken te integreren in de klantreis, voelt het als een natuurlijke uitbreiding van jouw service en dat wordt zeker gewaardeerd.
Tips voor subtiele relatiegeschenken
Houd het functioneel: gebruik en functionaliteit zijn belangrijker dan formaat of prijs.
Blijf trouw aan je merk: kies geschenken die passen bij de uitstraling van jouw bedrijf en natuurlijk bij het merk, product of dienst.
Kwaliteit over kwantiteit: een goed doordacht cadeau laat een blijvende indruk achter en hoeft echt niet altijd groots en meeslepend te zijn.
Relatiegeschenk
Het mooie aan een relatiegeschenk is dat het een extraatje is die je aanbiedt aan klanten en relaties. Het doel is dat je opvalt en dat je merk, bedrijf, product of dienst een blijvende indruk maakt op de ontvanger. Een relatiegeschenk hoeft daarom niet per se groot te zijn. Kies voor subtiele geschenken die naadloos in het dagelijks leven passen. Hiermee laat je jouw klanten, bezoekers of relaties voelen dat ze gewaardeerd worden, zonder dat het meteen aanvoelt als een promotie van je bedrijf of merk. Deze benadering straalt veel klasse uit en zal zeker gewaardeerd worden.