mei 19

Pakketten verzenden voor webshops: drie veelgemaakte fouten

  • Home
  • /
  • Ondernemen
  • /
  • Pakketten verzenden voor webshops: drie veelgemaakte fouten

Het versturen van pakketten is een belangrijk deel van het runnen van een webshop. Dit klinkt misschien simpel, maar hier komt nog best wat bij kijken. Het verzenden van een pakket kan logistiek namelijk een behoorlijke uitdaging zijn. Er moet met verschillende zaken rekening gehouden worden om ervoor te zorgen dat het pakket op goede wijze aankomt bij de klant. Daarom helpen we je en hebben we drie veelgemaakte fouten bij het verzenden van pakketten voor je op een rijtje gezet. Natuurlijk leggen we ook uit hoe je deze fouten kunt voorkomen.

1. Zending verkeerd verpakken of labelen

Een belangrijk deel van het versturen van een pakket is de juiste manier van verpakken en labelen. Dit zorgt ervoor dat je pakketje verzonden kan worden en bij het juiste adres aankomt.

Veilig verpakken

Om te zorgen dat de inhoud van het pakket heel blijft is het belangrijk om goed te verpakken. De veiligste manier om te versturen is het gebruik van kartonnen dozen, waar je de ruimte tussen het product en de verpakking opvult met verpakkingsmaterialen. Voorbeelden van goede verpakkingsmaterialen zijn luchtkussenzakjes of opvulchips. Vergeet daarnaast niet de eisen van de vervoerder te checken, deze verschillen namelijk per vervoerbedrijf. Zorg ervoor dat de binnenverpakking van je pakket sterk genoeg is zodat het pakket niet uitdijt, dit kan namelijk zorgen voor toeslagen.

Juist labelen

Let bij het labelen goed op dat het verzendlabel de juiste informatie bevat en scanbaar is. Plak niets over de barcode heen, ook geen plakband. Je pakket kan hierdoor namelijk mogelijk niet worden gescand, wat een hoop gedoe kan opleveren met de pakketvervoerders. Zorg er daarnaast voor dat je de labels op de langste zijde van de kartonnen dozen plaatst.

2. Pakketten verzenden zonder verzekering

Bevat het te versturen pakket waardevolle inhoud? Je kunt er dan het beste voor kiezen het pakket te verzekeren of te laten verzenden met handtekening. Raakt je pakket kwijt en is het niet verzekerd? Dan zijn de kosten van het verloren pakket namelijk voor eigen rekening. Het verschilt per vervoerder wat de richtlijnen zijn voor beschadigde of vermiste pakketten. Zo is je pakket bij DPD in sommige gevallen standaard verzekerd. Bij PostNL kom je alleen in aanmerking voor een schadevergoeding als je pakket verzekerd of aangetekend verstuurd is. Check dus goed bij welke vervoerder je verstuurt en vergeet niet je pakketten te verzekeren.

3. Retourmogelijkheid niet vermelden

Bij het kiezen van goed verpakkingsmateriaal is het ook slim om te kijken naar de retourmogelijkheid. Een klant heeft altijd het recht om een product terug te sturen, dit heeft te maken met het herroepingsrecht. Veel webshops vergeten echter te vermelden dat er de mogelijkheid is om te retourneren. Hiermee handel je in strijd met de wet. De ACM (Autoriteit, Consument & Markt) kan een boete uitdelen als de webshop zich niet houdt aan het herroepingsrecht. Je bent verplicht zowel het aankoopbedrag als de betaalde verzendkosten te vergoeden.

Bovenstaande laat zien dat er nog best wat komt kijken bij het versturen van pakketten door webshops. Pluspunt: na het lezen van dit artikel ben je alert op deze veelgemaakte fouten en kan jou niks gebeuren!

Ook interessant:

Arbeidsrechtelijke uitdagingen? Hoe een advocaat je kan helpen

Waarom goede mondgezondheid belangrijk is voor je welzijn

Reactie achter laten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}