Het belangrijkste doel van digitale marketing is vraag te genereren voor de producten en diensten van jouw bedrijf. Dat wil zeggen, om zakelijke kansen aan te trekken via jouw online kanalen. Om dit te bereiken is het echter niet voldoende om alleen maar een website te hebben.
Een fout die veel bedrijven maken is om alleen te werken met een contactformulier op de pagina, terwijl er veel andere mogelijkheden zijn om jouw bezoeker om te zetten in een lead en de relatie te versterken. Sommige daarvan kunnen zelfs deel uitmaken van de inhoud die jouw bedrijf al heeft.
Beginnen met lead generatie
Leadgeneratie: hoe zet je de eerste stappen en maximaliseert je jouw business
Hoe evalueert je de resultaten van jouw Inbound Marketing strategieën? Het komt vaak voor dat bedrijven inbound strategieën invoeren zonder zich te richten op resultaten.
Zij voeren verschillende acties uit, zoals de productie van inhoud op de blog en advertenties in betaalde media, maar zij kunnen de resultaten niet meten of een consistente relatie met hun potentiële klanten tot stand brengen.
Maar waarom gebeurt het? Een van de redenen is de productie van inhoud zonder lead generation. Hoe relevant en kwalitatief de inhoud ook is, zonder het genereren van leads zult je niet kunnen evolueren in jouw sales funnel en zult je moeite hebben met het meten van de resultaten.
Nadat je bezoekers op jouw website of blog hebt aangetrokken, moet je weten wie deze mensen zijn, wat hun interesses zijn en of ze in aanmerking komen als een kans voor jouw bedrijf.
Website leads
Website leads worden gegenereerd wanneer iemand zijn contactinformatie (naam, e-mail, telefoonnummer, enz.) verstrekt in ruil voor een waardevol aanbod dat je op jouw website of blog aanbiedt.
Deze waardeaanbieding moet een rijke inhoud hebben, iets exclusiefs, zoals een eBook, gids, sjabloon, werkblad, checklist of zelfs een gratis diagnose.
Met het genereren van Leads kunt je de interesse van jouw bezoekers in jouw aanbiedingen evalueren en toch begrijpen hoe jouw conversie is. Als je een goed conversiepercentage hebt, is dat een teken dat je content aantrekkelijk is voor je persona.
Weten in welk koop stadium de lead zich bevindt, is ook een belangrijke factor. Het is gebruikelijk voor bedrijven om alleen te denken aan Leads die klaar zijn om een product te kopen of een dienst in te huren.
Door zo te denken verspilt je echter een groot aantal Leads in een leer- en overwegingsfase.
Definieer jouw persona
De eerste stap voor wie aan een Inbound Marketing strategie wil beginnen, is te definiëren wie zijn persona is. Immers, hoe kun je goed communiceren als je niet weet tegen wie je praat?
Een persona is een fictieve voorstelling van jouw ideale klant. Het is gebaseerd op echte gegevens over het gedrag en de demografische kenmerken van jouw klanten, alsook op een schepping van hun persoonlijke verhalen, motivaties, doelstellingen, uitdagingen en zorgen.
Een grote fout is het gebruik van dezelfde taal voor verschillende doelgroepen. Hoe persoonlijker jouw communicatie is, hoe beter het resultaat zal zijn. Het is noodzakelijk dat er identificatie is van jouw persona met de aangeboden inhoud. Naast kennis over persoonlijke kenmerken (leeftijd, geslacht, voorkeuren, enz.) is inzicht in de pijn/behoefte van jouw persona een van de belangrijkste punten.
De creatie van rijk materiaal is gericht op het vervullen van een behoefte. Probeer daarom je persona goed te begrijpen, zodat je content zo specifiek en gepersonaliseerd mogelijk is.