november 14

Je bedrijf laten groeien met growth hacking: hoe doe je dat?

  • Home
  • /
  • Kennisbank
  • /
  • Je bedrijf laten groeien met growth hacking: hoe doe je dat?

Als je een bedrijf hebt, wil je natuurlijk dat deze ieder jaar weer groter groeit. Dit gebeurt niet zomaar ineens, maar daar heb je een gestructureerd proces voor nodig. Je kunt je bedrijf een stuk sneller later groeien wanneer je growth hacking inzet, maar hoe werkt dat precies? Growth hackers halen veel meer uit je online vindbaarheid, kunnen klanten langer behouden en zij verkennen nieuwe acquisitie kanalen. Dit is dus een stapje verder dan alleen het opstellen van KPI’s. Growth hacking is tijdsintensief, je doet het er niet zomaar even bij. Daarnaast is het belangrijk om een aantal stappen te doorlopen, deze zullen we met je delen in dit artikel. De ontwikkelingen rondom growth hacking gaan ontzetten snel, daar moet je van op te hoogte zijn. Zorg dus dat je kennis op peil is of huur iemand in die voldoende kennis heeft.

Wat zijn de onderdelen van growth hacking?

Growth hacking bestaat uit 7 onderdelen:

  • Social media: Hiermee kom je in contact met jouw klanten
  • Campaigning: Jouw klantenbestand groeit dankzij marketing campagnes
  • Content en SEO: Je kunt online groeien met een goede content en SEO strategie
  • Website en webshop: Je laat een goede indruk achter bij je klant met een mooie website
  • CRM en digitale sales: Creëer meer tijd voor het verkopen door gebruik van goede software
  • Data en automation: Automatiseer taken en koppel systemen aan elkaar
  • Service en loyalty: Behoud je klanten op de lange termijn

Gebruik growth hacking voor jouw groeistrategie

Zoals je al eerder hebt kunnen lezen heb je een gestructureerd proces nodig als je je bedrijf wilt laten groeien. Growth hacking kun je doen aan de hand van 4 stappen:

  • Stap 1 Analyse: Pluis alle data uit en kijk waar jouw kansen liggen
  • Stap 2 Ideate: Verzamel nu de ideeën voor jouw eerder gevonden kansen
  • Stap 3 Prioritize: Geef elk idee punten. Het idee met de meeste punten komt op één
  • Stap 4 Test: Ga jouw beste idee van stap 3 uittesten en uitwerken.

Maak gebruik van lead generation

Bij lead generation ga je potentiële klanten aantrekken, waarbij je focust op het verzamelen en opslaan van contact gegevens. Zodra jouw groei strategie dus helemaal staat, ga je beginnen aan leadgeneratie. Je kunt contact gegevens verzamelen door het inzetten van funnels. Maak bijvoorbeeld een gratis e-book of stappenplan die potentiële klanten kunnen downloaden in ruil voor hun e-mailadres. Zodra deze potentiële klanten in jouw mailbestand zitten, kun je bijvoorbeeld iedere maand een nieuwsbrief versturen waarin je allemaal waarde deelt. Je maakt op deze manier deze potentiële klanten warm en als je dan na een tijdje met een aanbod komt, kopen ze sneller van je. Ze kennen je namelijk nu en daardoor zijn ze geneigd sneller van je te kopen als ze je mails waarderen.

Ook interessant:

Hoe uitzendbureaus je op weg kunnen helpen naar de ideale baan

De rol van een ERP systeem in een modern bedrijf

Reactie achter laten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}