Iedere succesvolle organisatie wordt voortgedreven door gemotiveerde en betrokken medewerkers. Ze zijn in staat om veel en kwalitatief goed werk te verzetten. Bovendien komen ze sneller met nieuwe ideeën, denken mee over de ontwikkeling van de organisatie, werken goed samen en hebben een sterk probleemoplossend vermogen. Dit gebeurt niet zomaar, maar hier moet je tijd en aandacht in stoppen. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je, aan de hand van vier pijlers, zorgt dat medewerkers optimaal bijdragen aan het succes van een organisatie.
- Persoonlijke doelstellingen;
- Goede gesprekken;
- Waardering;
- Tevredenheid monitoren.
Persoonlijke doelstellingen
Om een concrete bijdrage te leveren aan het succes van een organisatie moet de medewerker weten wat er verwacht wordt. Je kan samen met de medewerker persoonlijke doelstellingen formuleren die in lijn liggen met de strategie. Dit geeft inzicht in hoe je invloed kan uitoefenen om het gewenste resultaat te behalen. Hierdoor raakt de medewerker extra betrokken en zet hij of zij zich in om doelen te bereiken. De persoonlijke doelstellingen zijn een goed vertrekpunt van de performance management cyclus. Je legt de uitdagende doelen vast en komt realistische deadlines overeen.
Goede gesprekken
Het is belangrijk om goede gesprekken te voeren met je medewerkers om de persoonlijke voortgang en het succes van de organisatie te monitoren. Een onderdeel van de moderne performance management cyclus is een continue dialoog waarbij er aandacht is voor de meting en beoordeling van de voortgang. Stimuleer de medewerker in dit soort gesprekken om zelf de weg naar succes te bepalen en laat het weten wanneer hij of zij op de goede weg is.
Waardering
Als de medewerker een doelstelling heeft behaald dan complimenteer je hem of haar met het resultaat. Hierbij is het niet van belang of het om bijvoorbeeld een groot of klein project gaat. Het werkt motiverend als successen worden gevierd. Er kan ook een beloning worden gekoppeld aan het behalen van een doelstelling als extra stimulans. Stel dit van tevoren vast en maak de voorwaarden duidelijk aan de medewerker.
Tevredenheid monitoren
Om medewerkers gemotiveerd en betrokken te houden moet je tijd in hun blijven investeren. Frequente feedbackloops en onderzoek naar medewerkerstevredenheid helpen hierbij. Je moet ten slotte weten wat er speelt onder je medewerkers. Een MTO kan hier een belangrijke rol bij spelen. Dit kan een traditionele vragenlijst zijn, maar je kan ook kiezen voor een andere variant van het MTO. Zo heb je tegenwoordig korte surveys die direct tussen leidinggevende en medewerker besproken kunnen worden. Zo maak je dit eenvoudig een onmisbaar onderdeel van je performance management cyclus.
Medewerkers zijn het succes achter iedere organisatie. Je hebt gelezen dat het belangrijk is om constant in contact te staan met je medewerkers om de motivatie en betrokkenheid op een hoog niveau te houden. Neem de tijd om persoonlijke doelstellingen te formuleren, dit frequent met elkaar te bespreken en boven alles, laat regelmatig weten hoe blij je met je medewerkers bent!