In de afgelopen jaren zijn er alsmaar meer ondernemers in Nederland bijgekomen. Ondernemen is met name sinds de coronacrisis enorm populair geworden. Een groeiend aantal bedrijven in ons land betekent echter wel dat je als ondernemer moet investeren in je online zichtbaarheid.
Dat doe je onder andere met een professionele website. De vraag is alleen: hoe zorg je ervoor dat opdrachtgevers met een te gekke freelance opdracht nou precies jouw website weten te vinden? In dit artikel vertellen we je graag meer over hoe je je website aantrekkelijk maakt voor potentiële opdrachtgevers.
Laat een website maken door een professional
Hoewel het vandaag de dag enorm eenvoudig is om zelf een website te maken, raden we je toch aan om dit door een professional te laten doen. Waarom? Simpel: een professionele webdesigner weet namelijk precies wat er wel en wat er niet op je website moet staan om op te vallen bij mogelijke opdrachtgevers en klanten. Daarbij heeft zo’n expert verstand van hoe een goede website in elkaar moet steken. Denk bijvoorbeeld alleen al aan de SEO-kant van je website.
We kunnen je namelijk wel zeggen dat je moet investeren in de technische SEO van je website en dat je actief aan linkbuilding moet doen, maar dit uitvoeren kost de nodige kennis en expertise. Het is veel fijner om dit door een professional te laten doen, terwijl jij je focust op de kern van je bedrijf. Natuurlijk is het wel aan te raden om wat kennis te hebben over wat een goede website is, maar je zakelijke website opzetten? Dat kan een expert nog veel beter!
Zorg voor een goede eerste indruk op je website
Waar je wel invloed op hebt is hoe je wilt dat de website eruit gaat zien. Juist nu het aantal ondernemers in ons land in de lift zit, is het prettig om op te vallen tussen de concurrentie. Dat doe je onder andere met een website met een goede eerste indruk. Bezoekers beslissen op basis daarvan namelijk of ze verder willen kijken of niet. Daarom is het aan te raden dat je website direct laat zien wie je bent, wat je doet en wat je een mogelijke klant kunt bieden. Hoe je dat doet?
- Maak altijd gebruik van een professioneel design voor je website, dat modern en overzichtelijk is. Een webdesigner kan je hier sowieso bij helpen, omdat hij of zij wel weet wat er op het moment werkt wat betreft professionele lay-out.
- De eerste indruk van je website moet ook goed zijn wat betreft visuele aantrekkingskracht. Gebruik daarom alleen kwalitatieve beelden en misschien zelfs video’s om de aandacht van je bezoekers vast te houden. Maar: let op! Zorg er wel voor dat de website snel laadt, want een te trage website kan een dealbreaker zijn voor bezoekers.
- Laat meteen zien wie je bent en wat je doet. Dat doe je met een pakkende headline op de homepage, zoals “freelance online marketeer die jouw bedrijf laat groeien”. Zo weet een bezoeker meteen wat er ‘te halen’ valt op de website.
Optimaliseer je website (SEO) voor de zoekmachines
Een andere manier om op te vallen met je mooie, professionele website is door te investeren in zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO.. Omdat SEO constant verandert, is het ook hierbij weer aan te raden om dit over te laten aan een professional tenzij je natuurlijk zelf het nodige weet van SEO. Wat belangrijk is om te weten, is dat SEO uit verschillende onderdelen bestaat: technische SEO, linkbuilding en content. Het is belangrijk om het beste uit alle drie de onderdelen te halen, zodat je website goed scoort in Google.
Hierbij kijk je goed naar de gebruiksvriendelijkheid van je website. Een gebruiksvriendelijke website zorgt er namelijk voor dat mogelijke opdrachtgevers je website goed en snel kunnen vinden voor diverse zzp opdrachten. En dat is precies wat je wilt als ondernemer. Om je website te optimaliseren, is het aan te raden om de snelheid van je website in de gaten te houden. Investeer ook in een overzichtelijke navigatie op je website, zodat bezoekers eenvoudig door de site kunnen navigeren. En: maak je website mobielvriendelijk. Een groot deel van de mensen maakt gebruik van een smartphone of tablet om bedrijven te vinden.
Stimuleer actie op je website door duidelijke call-to-actions
Tot slot raden we je aan om goed te letten op de aanwezigheid van call-to-action knoppen op je website. Sterker nog: iedere pagina moet eigenlijk een dergelijke knop hebben, waarmee mogelijke opdrachtgevers worden aangespoord om actie te ondernemen. Denk aan contact opnemen of misschien zelfs al een offerte opvragen. Hierbij kun je het beste gaan voor duidelijke knoppen met teksten die aansporen zoals: ‘neem hier contact op’ of ‘vraag hier een offerte aan’, zodat het duidelijk is voor bezoekers wat ze moeten doen.
Wat ook nog helpt om te hebben, is een complete contactpagina met alle contactgegevens van je bedrijf. Zorg ervoor dat het mensen eenvoudig wordt gemaakt om contact op te nemen, bijvoorbeeld door op een mailadres te klikken of door een formulier in te vullen. Wil je je aanbod nog net een beetje aantrekkelijker maken? In dat geval kun je nog een gratis kennismakingsgesprek aanbieden, waarmee mogelijke opdrachtgevers je alvast een beetje kunnen leren kennen voordat je een freelance opdracht krijgt.