Crypto is allang geen speeltje meer voor techneuten of jonge beleggers die hopen op ‘de volgende Bitcoin’. Ook binnen de zakelijke wereld in Nederland duiken steeds meer bedrijven in de wereld van digitale valuta, blockchain en Web3. Van mkb’ers tot grote corporates: crypto is een onderwerp dat niet langer genegeerd kan worden. Maar wat gebeurt er nu precies? En waarom lijkt het alsof iedere ondernemer plotseling iets met crypto wil doen?
Waarom crypto steeds vaker opduikt in het bedrijfsleven
Een paar jaar geleden keken veel ondernemers nog sceptisch naar Bitcoin. Te risicovol, te onduidelijk en te instabiel. Fast forward naar 2025: de bitcoin koers is een vaste verschijning in het nieuws, steeds meer Nederlandse bedrijven accepteren betalingen in crypto, investeren in blockchain-technologie of zetten tokens in om klanten te binden. Niet omdat het hip is, maar omdat het in sommige gevallen gewoon efficiënter werkt.
Zo zie je horecazaken die stablecoins accepteren als betaalmiddel – handig voor toeristen – en webshops die crypto inzetten voor internationale transacties zonder hoge bankkosten. Ook accountants krijgen er steeds vaker vragen over: hoe boek je eigenlijk een betaling in Ethereum?
Van hype naar strategie
De grootste verandering is misschien wel dat crypto niet alleen meer gezien wordt als een gok, maar als een strategisch middel. Waar bedrijven vroeger alleen maar spraken over ‘misschien iets doen met blockchain’, zijn er nu concrete toepassingen. Denk aan supply chain-bedrijven die blockchain gebruiken om de herkomst van producten te verifiëren, of start-ups die met slimme contracten hun administratie automatiseren.
Vooral in de fintech-sector is het hard gegaan. Nederlandse bedrijven als Bunq en Bitvavo hebben ervoor gezorgd dat crypto een volwassen plek heeft gekregen in de financiële infrastructuur. De toon is veranderd: van “wat ís crypto eigenlijk?” naar “hoe passen we het slim toe in ons bedrijfsmodel?”.
Belasting en regelgeving: eindelijk duidelijkheid
Een paar jaar terug was de Belastingdienst nog niet helemaal klaar voor crypto. Ondernemers wisten niet goed of ze hun digitale munten moesten opgeven als vermogen of winst. Inmiddels is er meer duidelijkheid. Bedrijven moeten hun crypto-activa gewoon opnemen in de jaarrekening, en btw-afdracht bij crypto-transacties is helder vastgelegd.
De Nederlandse Bank (DNB) houdt toezicht op crypto-exchanges en stelt eisen aan partijen die crypto-diensten aanbieden. Dat zorgt voor meer vertrouwen bij zakelijke gebruikers. Kortom: de ‘wilde westen’-periode van crypto lijkt voorbij.
Wat doet de Nederlandse ondernemer met crypto?
Hoewel grote corporates het voortouw nemen, zie je vooral bij jonge ondernemers een creatieve golf. Denk aan marketingbureaus die NFT’s uitgeven als loyaliteitsprogramma, of evenementenorganisaties die tickets verkopen via blockchain om fraude tegen te gaan.
Ook vastgoedbedrijven experimenteren met het verkopen van panden via crypto-transacties – al gebeurt dat nog kleinschalig. En freelancers? Die laten zich soms al uitbetalen in stablecoins om valutarisico’s te vermijden bij buitenlandse klanten.
Het opvallende is dat crypto niet alleen een financieel instrument is geworden, maar ook een marketingtool. Bedrijven die iets met blockchain doen, profileren zich als innovatief, toekomstgericht en aantrekkelijk voor jonge klanten.
De risico’s blijven aanwezig
Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. De koersen blijven volatiel en regelgeving verandert snel. Bedrijven die vandaag investeren, kunnen morgen alweer moeten bijsturen. Daarnaast blijft beveiliging een groot aandachtspunt: één verkeerde klik in een wallet kan duizenden euro’s kosten.
Daarom kiezen veel bedrijven voor samenwerking met gespecialiseerde partijen die de technische en juridische kant goed begrijpen. Want laten we eerlijk zijn: de meeste ondernemers willen gewoon ondernemen, niet dagenlang sleutelen aan private keys.
De toekomst van crypto in zakelijk Nederland
Als je de trend van de afgelopen jaren bekijkt, lijkt het duidelijk: crypto is niet meer weg te denken uit de Nederlandse zakelijke omgeving. Steeds meer bedrijven integreren het op een of andere manier – of het nu gaat om betalingen, administratie of branding.
In 2025 zien we dat crypto langzaam volwassen wordt. Niet als hype, maar als onderdeel van de normale bedrijfsvoering. En wie weet: over een paar jaar praten we niet meer over ‘bedrijven die iets doen met crypto’, maar gewoon over ‘bedrijven’, want crypto is dan net zo normaal als pinbetalingen vandaag.
