november 19

Zo richt je een horecakeuken optimaal in

  • Home
  • /
  • Managen
  • /
  • Zo richt je een horecakeuken optimaal in

Open je binnenkort een horecazaak? Dan zul je ongetwijfeld een keuken nodig hebben met flink wat kwalitatieve horeca apparatuur. Een keuken in de horeca inrichten is namelijk een grote kostenpost en het aanbod van leveranciers is breed. Daarom is het uiteindelijk slim als je je apparatuur inkoopt, waarmee je al je behoeftes voorziet met een zo’n efficiënt mogelijke keukenindeling. Maar waar begin je? We leggen je graag uit met welke aspecten je rekening zou moeten houden voordat je de benodigde apparatuur voor jouw horeca keuken gaat kopen.

Ruimte en budget

Hoe je jouw horecakeuken indeelthangt volledig van je beschikbare ruimte af. Zo heb je al gauw de warme keuken, de koude keuken, de spoelkeuken en de opslag. Het is dus ontzettend belangrijk dat je precies weet hoeveel ruimte je tot je beschikking hebt om te weten waar en of de benodigde horeca apparatuur allemaal kwijt kunt. Zo kan een spoeltafel bijvoorbeeld al gauw een groot stuk van jouw ruimte in beslag nemen, en je wilt voorkomen dat je straks een apparaat hebt staan die niet past. Zonde, want tijd is geld tijdens het inrichten van jouw horecazaak. Naast de ruimte heb je wellicht ook te maken met een budget. Zodra je de ruimte voor ogen hebt, ga dan na welke horeca apparatuur prioriteit heeft in jouw keuken en wat past binnen het beoogde budget.

Praktische indeling

Wanneer je de beschikbare ruimte, je budget en een lijstje van de benodigde horeca apparatuur bij elkaar verzameld hebt is het tijd om te kijken naar de indeling van jouw horeca keuken. Het belangrijkste is dat je een praktische indeling maakt waardoor je zorgt dat het keukenpersoneel zo min mogelijk afstand hoeft af te leggen en de communicatielijnen zo kort mogelijk blijven. Ook kun je bedenken welke apparatuur het meeste gebruikt wordt en dit op een zo praktisch mogelijke plek neerleggen, bij de persoon die deze het meeste gebruikt. Maak bijvoorbeeld een plattegrond en zet alle communicatielijnen erbij. Wie heeft contact met wie? En wat hebben ze nodig? Zo kun je nagaan of er een logische en soepele doorloop in je keuken is.

Hygiëne en veiligheid

Tot slot zijn hygiëne en veiligheid prioriteit in een horeca keuken. Op deze plek wordt immers met allerlei soorten voedingsproducten gewerkt, maar ook met warmtebronnen ovens, fornuizen en andere apparatuur. Deze dienen in een veilige en schone omgeving gebruikt te kunnen worden. Denk bij het indelen van jouw apparatuur niet alleen aan schoonmaak- en bewaar protocollen, maar ook aan bijvoorbeeld een goede werkhoogte voor jouw keukenpersoneel en antislip vloeren. Er is een regelgeving voor de hygiëne en veiligheid waaraan jouw horeca keuken moet voldoen. Het is dus verstandig om deze erbij te pakken alvorens tijdens het maken van de indeling en anders advies van een professional op te zoeken.

Ook interessant:

5 redenen waarom een zitzak je productiever maakt!

Het belang van een goed draaiend management team!

Automatisch kredietbeheer binnen order to cash

Reactie achter laten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}