Als je een nieuw bedrijf start, is het opbouwen van een merk en een goede vindbaarheid een van de belangrijkste stappen die je kunt nemen. Je website is een belangrijke hoeksteen van je merk. SEO zorgt ervoor dat je webpagina hoger scoort in zoekmachines zoals Google, Youtube en Bing.
Dit maakt het gemakkelijker voor mensen om je website, en producten en diensten, online te vinden. Kortom, bij de lancering van een nieuwe website is SEO een cruciale overweging.
In deze checklist voor nieuwe websites geven we een overzicht van de beste SEO-tips voor nieuwe websites:
Kies een beknopte en effectieve domeinnaam
Je domeinnaam moet goed afgestemd zijn op je merk en een idee geven van het bedrijf, de producten of diensten. Hij moet kort, eenvoudig en gedenkwaardig zijn. Je wilt het gemakkelijk maken voor klanten om je domeinnaam te onthouden. Pingwin online marketing bureau is een goed voorbeeld. De naam van ons online marketing bureau is pakkend en gemakkelijk te onthouden, terwijl het ook geen twijfel laat bestaan over hetgeen we doen; SEO, SEA, Conversie optimalisatie, Social Media, etc.
Een domeinnaam is ook een belangrijke ranking factor. Crawlers van zoekmachines kijken naar de domeinnaam om te zien waar een webpagina over gaat. In het ideale geval bevat uw domeinnaam ook een primair trefwoord waarvoor u uw website wilt laten ranken. Overigens was dit vroeger belangrijker dan dat het nu is.
Bepaal de structuur van je site
Zoekmachine bots moeten in staat zijn om inhoud op je pagina’s te “crawlen” zodat ze die goed kunnen indexeren. Daarbij is het belangrijk om een goed zoekwoord onderzoek te doen.
Dat vormt namelijk de basis voor de indeling van je website. Op basis van die zoekwoorden bepaal je welke landingspagina’s je gaat inrichten en optimaliseren voor welke zoekwoorden.
Vervolgens bepaalde je aan de hand van deze zoekwoorden en landingspagina’s de optimale structuur en URL indeling. Inclusief folders, subfolders, kruimelpaden en H1-koppen.
Let op je laadtijden; Core Web Vitals
Core Web Vitals zijn een set van drie belangrijke aspecten die Google belangrijk vindt voor de algemene gebruikerservaring van je webpagina. Deze Core Web Vitals meten verschillende facetten van de paginasnelheid en gebruikersinteracties.
Om het eenvoudig te stellen: Core Web Vitals zijn een subset van factoren die deel uitmaken van Google’s “page experience” score, oftewel Google’s manier om de algehele gebruikerservaring (UX) van je webpagina te beoordelen.
Een goede pagina-ervaring score zal je niet op magische wijze naar de nummer 1 plek in de Google zoekresultaten duwen. Maar sinds de laatste grote update van Google deze zomer zijn Core Web Vitals een veel belangrijkere ranking factor geworden.
Je kunt de Core Web Vitals-gegevens van je website, voor zowel mobiele als desktopversies, vinden in het gedeelte “verbeteringen”¹ van uw Google Search Console-account.
Eerst On-Site en dan Off-Site SEO
Als het gaat om SEO stappen voor nieuwe websites, moet je meer doen dan het creëren van geweldige content. Elke pagina moet worden gemaakt met het oog op off-site en on-site SEO (ook wel off-page en on-page SEO genoemd).
Je on-site SEO checklist voor nieuwe websites moet o.a. het volgende bevatten;
- het kiezen van zoekwoorden,
- het schrijven van title tags,
- het schrijven van sterke meta beschrijvingen, en
- het optimaliseren van afbeeldingen voor analytics.
Backlinko heeft een mooie en complete checklist voor on site SEO gemaakt.
Basis SEO voor nieuwe websites zou ook moeten bestaan uit het opnemen van uitgaande links naar grotere autoriteit sites, het implementeren van een doordachte interne linking strategie en het opnemen van social media sharing knoppen.
Off-site of off-page SEO verwijst naar acties die je buiten je website kunt nemen nemen om je rankings te verbeteren. Voorbeelden van off-site SEO zijn het opbouwen van een sterk backlink profiel. Als je net begint, kan dit moeilijk zijn, dus concentreer je inspanningen eerst op on-page SEO.
Het beste wat je kunt doen voor een sterke off-site SEO is het bouwen van een sterke website waar mensen naar willen linken, en de beste manier om dat te doen is het creëren van inhoud die aandacht vraagt en expertise biedt.
Blijf op de hoogte van SEO Best Practices
SEO vereist constante aandacht. Dit is niet een klus die je eenmalig doet als je je website lanceert en er nooit meer aandacht aan besteedt. Regelmatige site-audits zijn van cruciaal belang om problemen te identificeren en verbeteringen aan te brengen.
Het lezen van blogs van experts uit de industrie zal je in staat stellen om je SEO kennis verder uit te breiden en je website op de juiste manier te verbeteren.
Lezen over SEO is een must wanneer je leert hoe je SEO voor nieuwe websites kunt doen.