In de alsmaar groeiende markt van aanbieders, is het belangrijk om relevant te blijven. Hierbij is het van cruciaal belang om onderscheidend te zijn. Je wilt immers niet als ‘een van de’ bekend staan, maar als ‘die ene’. Hierbij is het allereerst belangrijk om ervoor te zorgen dat je in je praktijk onderscheidend bent van de rest. Dit kan zijn door je prijzen, snelheid van je dienstverlening, gemak voor je patiënten of een hele persoonlijke touch. Dit zijn uiteraard allerlei handige tips om onderscheidend te blijven ten opzichte van je concurrenten, echter is dit minder effectief als de naamsbekendheid van je praktijk achterblijft. Hiervoor is marketing in het leven geroepen. Als tandarts is dit natuurlijk niet je expertisegebied, dus is het van belang om te weten hoe je dit aanpakt.
Tip 1: Kort en krachtig
Houd je boodschap kort en krachtig. Veel bedrijven neigen ernaar om een lange, uitgebreide slogan te gebruiken die uiteindelijk toch niet pakkend is. Een voorbeeld van een slechte slogan is: “Tandarts in Breda nodig? Kom naar ons voor een mooie lach!”. Dit is niet uniek en veel te lang. Een beter idee zou een advertentie zijn waarin je een krantenartikel nabootst en als titel: “Tandarts Breda redt tientallen lachen van de ondergang.”. Hier maak je gebruik van humor en ben je onderscheidend.
Tip 2: Juiste kanalen
Als je patiënten voornamelijk ouderen zijn, heeft het geen zin om je marketing in te zetten op sociale media. Zo bereik je ze niet of nauwelijks. Zorg er daarom voor dat je goed weet wie je wilt bereiken en hoe. Een advertentie voor een tandartsenpraktijk op televisie op een zondagochtend is bijvoorbeeld vele malen geschikter voor een ouder publiek. Voorbeelden van verschillende kanalen zijn: TV, radio, advertenties in de krant, advertenties op internet, sociale media uitingen, billboards en flyers. Maak hier juist gebruik van.
Tip 3: Ken je grenzen
Ken je doelgroep, maar ken ook jezelf. Veel bedrijven maken de fout door gouden bergen te beloven en dit niet na te kunnen komen. Houd dus in je achterhoofd dat je marketingcampagne veel succesvoller kan zijn dan je verwacht en je overspoeld kunt raken in nieuwe patiënten. Beloof dus geen dingen die je in dat geval niet na zou kunnen komen.