december 31

Dit is hoe duurzaamheid alsmaar belangrijker wordt in de e-commerce

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Dit is hoe duurzaamheid alsmaar belangrijker wordt in de e-commerce

We kunnen er niet meer omheen: duurzaamheid is vandaag de dag een belangrijk onderwerp in verschillende branches. Ook in de e-commerce zien we dat er steeds meer aandacht is voor duurzame producten en milieuvriendelijke verzendmethoden. Dit is deels vanuit de consument, maar ook vanuit veranderende regelgeving.

Daarbij willen ook steeds meer bedrijven binnen de e-commerce iets aan duurzaamheid doen om zo een steentje bij te kunnen dragen aan een beter milieu. Zij veranderen bijvoorbeeld hun collecties, gaan voor duurzaam verpakkingsmateriaal zoals polypropyleen verpakking en kiezen voor CO2-neutrale bezorging. In dit artikel lees je er meer over.

Waarom is duurzaamheid een belangrijk zakelijk agendapunt?

Voor we je meer vertellen over hoe duurzaamheid steeds vaker een weg weet te vinden in de e-commerce is het goed om meer te weten te komen over waarom dit zo is. Dit heeft, naast de veranderende regelgeving in Nederland, te maken met verschillende economische, ecologische en maatschappelijke trends.

Meer aandacht voor het klimaat door stijgende milieuproblemen

Een van de belangrijkste redenen heeft eigenlijk ook deels te maken met de groei van de e-commerce zelf. Deze groei heeft namelijk geleid tot een grote toename van onder andere productie, transport, verpakkingsmaterialen en natuurlijk retourzendingen, waardoor er onder andere door een grotere CO2-uitstoot en meer afval meer druk is op de aarde.

Consumenten worden bewust van groener en duurzamer leven

Wat daarnaast bijdraagt, is dat consumenten steeds vaker kiezen voor merken en bedrijven die duurzaam werken en/of die duurzame producten verkopen. Zij vinden duurzaamheid namelijk alsmaar belangrijker worden, blijkt uit divers onderzoek. Daarom betalen ze vaak liever iets meer voor echt goede en verantwoorde producten dan voor producten die niet duurzaam zijn.

Bedrijven kunnen economisch gezien profiteren van duurzaamheid

Voor ondernemers in de e-commerce (en andere branches) zijn er ook veel economische voordelen van duurzaamheid te vinden. Zo hebben dit soort bedrijven een concurrentievoordeel, juist omdat steeds meer consumenten liever gaan voor duurzame bedrijven. Daarnaast kunnen ze op de lange termijn kosten besparen door onder andere voor duurzame verpakkingen en een beter afvalbeleid te gaan.

Vaker kiezen voor duurzame verpakkingen zoals polypropyleen verpakking

Als ondernemer in de e-commerce zijn er verschillende stappen die je kunt nemen om duurzamer te ondernemen. Hoewel het omgooien van je aanbod naar een duurzaam aanbod natuurlijk de meest duurzame stap is, is dit in veel gevallen niet direct mogelijk. Gelukkig kun je wel gaan voor andere groene stappen, zoals het kiezen voor duurzame verpakkingen zoals polypropyleen verpakking. 

Dit materiaal wordt veel gebruikt voor verpakkingen en is populair door de veelzijdigheid ervan en het duurzame karakter. Het kan worden gebruikt voor food en non-food producten, waardoor het breed toepasbaar is in de e-commerce. Ook een aanrader: maak gebruik van herbruikbare verpakkingen en kies voor slimmer ontworpen verpakkingen om verspilling te voorkomen.

Zorg voor optimalisatie van logistiek en transport binnen bedrijf

Naast het verduurzamen van het verpakkingsmateriaal moet je als ondernemer in de e-commerce kijken naar het groener maken van de logistieke en transport, wil je een steentje bijdragen aan een beter milieu en aan de wensen van de consumenten. Het bezorgen van pakketjes die online worden besteld, heeft flink wat impact op het milieu. Om dit te optimaliseren, is het bijvoorbeeld aan te raden om de routes die gereden worden te optimaliseren.

Zo kan er brandstof worden bespaard en is er sprake van minder CO2-uitstoot. Wat ook een idee is, en wat steeds meer bedrijven doen, is het gebruikmaken van elektrische voertuigen zoals elektrische auto’s, vrachtwagens en zelfs fietsen. Hiermee verlaag je je ecologische voetafdruk binnen no time en zorg je ervoor dat er meer klanten naar je webshop komen, omdat zij het belangrijk vinden dat je als ondernemer in deze branche iets aan duurzaamheid doet.

Investeer in een circulaire economie: tweedehands en huren

Wat tot slot nog interessant is om te weten, is dat e-commerce bedrijven kunnen bijdragen aan een betere wereld door een circulaire economie te stimuleren en uit te dragen. Dit kun je onder andere doen door actief te investeren in tweedehands (kantoor)meubilair en andere producten die je nodig hebt om je bedrijf te laten floreren. Tegenwoordig is het heel gemakkelijk om zowel online als bij fysieke winkels tweedehands items aan te schaffen voor je bedrijf.

Ook kun je als bedrijf juist klanten aansporen om groener te leven, bijvoorbeeld door oude producten in te leveren in ruil voor een korting. Er is een aantal grote e-commerce shops (zoals H&M en Patagonia) dat hier al mee bezig is. Klanten krijgen korting op hun volgende aankoop wanneer ze oude kleding inleveren die vervolgens wordt gerecycled en waar mogelijk qua materiaal nog eens gebruikt kan worden. Kortom: duurzaamheid is nu al van groot belang en zal in de toekomst alleen maar belangrijker worden. 

Ook interessant:

Reactie achter laten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}