Een manager is een veelbesproken persoon binnen de organisatie. Hij of zij is het aanspreekpunt bij problemen, geeft akkoord of neemt beslissingen, is verantwoordelijk voor het personeel en voor het eindresultaat van de werkzaamheden. Managers zijn vaak het mikpunt van kritiek, maar er bestaat wel degelijk zoiets als ‘management skills’. Dit zijn de eigenschappen en werkzaamheden van een goede manager.
Betrokken en motiverend
Een manager heeft als het ware een dubbelrol en moet zowel het overzicht kunnen bewaken als zich op het niveau van iedere werknemer kunnen begeven. Wanneer je betrokken bent bij werknemers, weet waar ze mee bezig zijn en hen weet te motiveren, zorg je niet alleen voor werknemers die zich graag inzetten, maar zorg je er ook voor dat ze (langer) blijven. Deze vaardigheden als coachend manager kun je goed opdoen tijdens een cursus leidinggeven op de werkvloer. Als je je regelmatig op de werkvloer bevindt, creëer je vertrouwen en toegankelijkheid.
Werk uit handen geven
Hoewel je als manager een groot verantwoordelijkheidsgevoel moet hebben en dit vaak samen gaat met het liefst alles zelf willen doen, kan een goede manager nog beter delegeren dan zelf uitvoeren. Een goed functionerend team heeft alle kennis en ervaring in huis, en ieder heeft zijn eigen specialisme. Als manager is het je taak deze kennis op de juiste momenten naar boven te halen en te vertrouwen op de professionaliteit van je medewerkers. Hiervoor krijg je ook de loyaliteit en betrokkenheid van je medewerkers terug.
Duidelijk en bereikbaar
Als manager moet je goed en duidelijk kunnen communiceren. Het is daarnaast belangrijk om goed te luisteren naar werknemers, hen serieus te nemen en (positieve) feedback te geven waar nodig. Misverstanden ontstaan snel, en een goede manager luistert ook tussen de regels door. Ook moet iedereen in het team het gevoel hebben dat ze gemakkelijk terecht kunnen bij jou als manager. Wanneer er een te grote afstand ontstaat, zul je snel van het team vervreemd raken, en dat draagt niet bij aan het functioneren ervan.
Blijven leren
Tot slot is het belangrijk om te beseffen staan dat je als manager niet alle wijsheid in pacht hebt, en dat de wereld om je heen zich razendsnel blijft ontwikkelen. Om goed te kunnen blijven inspelen op deze ontwikkelingen en je medewerkers te blijven bieden waar ze behoefte aan hebben, is blijven leren belangrijk. Bij cbtresultaatuitopleiden.nl bijvoorbeeld volg je meer cursussen op het gebied van management.
Een goede manager vindt een juiste balans tussen overzicht houden en betrokkenheid bij de medewerkers. Idealiter weet een manager zijn of haar werknemers te motiveren, en vertrouwen te creëren door taken te delegeren en bereikbaar te zijn.