Veel websites van MKB-bedrijven vertonen grote zwaktes! Deze sites lijken vaak nog sterk op online visitekaartjes, waardoor veel bezoekers de website binnen enkele seconden verlaten.
Dit is vaak de realiteit (niet altijd). Maar het kan ook anders. Als je serieus aan de slag gaat met conversie-optimalisatie en jouw website vanuit dat perspectief benadert, zullen de leads automatisch binnenstromen en zullen online bestellingen in webshops toenemen. En het is helemaal niet zo moeilijk! Ben je geïnteresseerd?
Dankzij de tips in dit artikel zal het conversiepercentage van jouw website stijgen! Zonder dat je hiervoor extra bezoekers nodig hebt, dat is het idee!
Bovendien is deze werkwijze (conversie-optimalisatie) veel kostenefficiënter dan buitendienstmedewerkers die leads binnenhalen (salaris, auto, laptop, vakantiedagen, enzovoort). En jouw website / -shop blijft gewoon doordraaien, 24 uur per dag!
Inhoudsopgave:
- Wat is conversie optimalisatie?
- Praktische tips om de conversie van je site / shop te verhogen
- Conversie optimalisatie door (1) de sessieduur te verhogen
- Conversie optimalisatie door (2) het bouncepercentage te verlagen
- Conversie optimalisatie op subconversiekengetallen
- De MKB conversie optimalisatie specialist
Wat is conversie optimalisatie?
Even bij het begin beginnen. Ondanks dat hier in Google veel op gezocht wordt, blijft de term ‘conversie optimalisatie’ voor veel ondernemers en MKB eigenaren nog een vage term.
Conversie optimalisatie is een containerbegrip voor verschillende activiteiten die je kunt doen om de verhouding van bezoekers die een bepaalde actie uitvoeren (bijvoorbeeld een product kopen, offerte aanvragen etc.) te verbeteren. In marketingtermen heb je het dan over conversie.
Een conversie is een gewenste actie die bezoekers op jouw website / in jouw webshop doen. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn:
– Een offerteaanvraag
– Een (eerste) bestelling
– Een telefoontje
– Een aanmelding op een programma
– Een inschrijving op een nieuwsbrief
– Etc.
Praktische tips om de conversie van je site / shop te verhogen!
Goed om te weten is dat er binnen Google Analytics 2 belangrijke conversie gerelateerde metrics zijn:
- De gemiddelde sessieduur (hoe lang men op je website blijft)
- Het bouncepercentage (of bezoekers doorklikken of niet)
Wil je de conversie optimaliseren, dan zal je er alles aan moeten doen om de gemiddelde sessieduur te verhogen en het bouncepercentage te verlagen.
Hieronder staat hoe!
Conversie optimalisatie door (1) de sessieduur te verhogen
Hier een aantal zeer praktische MKB-tips om de gemiddelde sessieduur (Google Analytics) te verhogen:
1. Maak helder wie je online bent / positionering
MKB-sites en -shops zijn relatief onbekend. Ze hebben niet de bekendheid zoals bol.com of Coolblue deze heeft.
Daarom is het vanuit het perspectief van conversie optimalisatie erg belangrijk om je website zo in te richten dat nieuwe bezoekers direct snappen waar ze zijn en wat ze kunnen verwachten (positionering).
Zodra je de online positionering van je website / webshop verbetert (door bijvoorbeeld onderscheidende USP’s prominent te noemen, een heldere slogan te noemen, aan te geven voor welke doelgroep je er bent en in je content hier aandacht aan te besteden), bouw je aan online positionering, stijgt de gemiddelde sessieduur. En dat is precies wat we willen!
2. Zorg voor waardevolle content
Veel bedrijven zijn bezig met SEO. Lappen tekst met trefwoorden vind je op veel landingspagina’s terug. Maar als dit de kwaliteit van de content is (puur gericht op zoekmachines), is dit vrij mager en is de kans dat bezoekers blijven en doorlezen klein.
Bij waardevolle content gaat het onder andere om:
- Spreek je bezoeker aan.
- Verkoop gaten, geen boren. (Het gaat om het resultaat van wat je te bieden hebt.)
- Deel je content in kleine stukjes (alinea’s) op voor de leesbaarheid.
- Houd het kort (veel bezoekers lezen niet / slecht).
- Probeer online te verleiden (maak het spannend).
3. Werk veel met intern linken
Intern linken is een methode om bezoekers eenvoudig door te laten lezen. En dat is precies wat je wilt vanuit het perspectief van conversie optimalisatie. Hoe langer bezoekers op je website / in je shop zijn, hoe groter de kans is dat ze gaan converteren (doen wat je wenst).
Vanuit het perspectief van conversie optimalisatie is intern linken een mooi instrument om de gemiddelde sessieduur te verhogen.
Conversie optimalisatie door (2) het bouncepercentage te verlagen
Hoe minder je bezoekers bouncen (niet doorklikken), hoe meer bezoekers op je website blijven en hoe groter de kans is dat ze gaan converteren.
Hieronder een aantal praktische tips om ervoor te zorgen dat het bouncepercentage van je site / shop daalt én dat je conversiepercentage stijgt.
4. Werk met goede CTA’s
Wanneer een bezoeker niet verder klikt in je website (webshop), dan ‘bouncet’ hij. Daarom is het belangrijk om bezoekers voldoende redenen te geven om op je website te blijven (lezen). Het werken met goede CTA’s (calls to action) kan hiervoor zorgen.
Het inzetten van succesvolle CTA’s is meer dan alleen even een button gebruiken. Belangrijke ingrediënten hierbij:
- Zorg dat je opvalt.
- Op iedere pagina een CTA-button.
- Wees consistent.
- Houd je CTA’s beknopt en eenvoudig.
- Verwijs door naar waardevolle content (artikelen of diensten).
5. Trek kwalitatief verkeer aan
Wanneer je in Google Analytics kijkt naar de performance van de belangrijkste verkeersbronnen, dan zal je zien dat hier best verschil in zit. Doorgaans is de bounce rate bij ‘organisch verkeer’ (mensen die zoeken via zoekmachines) vaak het laagst.
Deze bezoekers sluiten het best aan op jullie website. Vaak hebben ze een directe koopintentie. Ervoor zorgen dat deze bezoekersstromen groeien, zal zorgen voor een lagere bounce rate van je website, websitebreed.
Wanneer je bijvoorbeeld kijkt bij affiliatemarketingbezoekers, dan zie je vaak een heel lage kwaliteit (hoge bounce / lage sessieduur).
6. Gebruik heldere USP’s
Goed gebruikte USP’s (unique selling points) vertellen nieuwe bezoekers direct waar het onderscheidende vermogen van jullie website / webshop ligt. Zeker als ze op een prominente plaats worden aangeboden (zoals in de websiteheader en onder de websitefooter).
Zodra nieuwe bezoekers direct een gevoel krijgen bij jullie onderscheidende vermogen, heeft dit invloed op de bounce rate. En dit is een heel mooie vorm van conversie optimalisatie.
Conversie optimalisatie op subconversiekengetallen
Wanneer je je website optimaliseert, zodat de gemiddelde sessieduur langer wordt en het bouncepercentage lager… zul je zien dat dit zijn effect heeft op het aantal conversies. Dit is conversie optimalisatie in optima forma.
De MKB conversie optimalisatie specialist
Wil je meer weten over conversie optimalisatie? Dan kun je je wenden tot Marco Bouman. Hij is online groei consultant voor het MKB sinds 2007. Op zijn website deelt hij ruim 170 artikelen over online groeien voor het MKB.