Veel bestaande en opkomende bedrijven overwegen het gebruik van zogenaamde marketingautomatisering in de e-commerce business. Ongetwijfeld is het momenteel een van de beste tools om de marketingactiviteiten te optimaliseren door de klanten doeltreffender te bereiken en informatie over hen te verzamelen die van onschatbare waarde is (vanuit een verkoopperspectief). Maar wanneer is het de moeite waard zo’n oplossing in te voeren?
Website verkeer is essentieel
Voor een online winkels die net is begonnen, is marketingautomatisering misschien nog niet zo belangrijk. Dan kunt u zich beter richten op organische marketing en SEO om zoveel mogelijk verkeer naar uw site te genereren. Zodra u meer gebruikers heeft, zal marketingautomatisering u in staat stellen steeds meer klanten te bereiken en zo uw verkoopcijfers te verhogen.
In een notendop is marketingautomatisering een systeem waarmee u gebruikers snel kunt bereiken met geselecteerde inhoud op het juiste moment. Veel mensen vatten deze definitie op door het prisma van de zogenaamde spam, hoewel deze twee begrippen in werkelijkheid niets met elkaar te maken hebben. Marketingautomatisering is een systeem dat berichten stuurt naar een bepaalde gebruiker, bv. via een e-mailadres, maar gepersonaliseerd en op het juiste moment (bv. na de aankoop van een product of de annulering van een bestelling).
Bijgevolg is een dergelijk instrument ook een krachtige database van klanten die uw website binnenkomen. U kunt dan gemakkelijk nagaan in welk stadium de grootste klantenafhakers optreden, d.w.z. wanneer zij afzien van een aankoop en hoelang zij op de website blijven. De verzamelde informatie is een goudmijn van kennis om later een doeltreffende marketingcampagne op te zetten.
Marketingautomatisering in het bedrijfsleven is de sleutel tot succes
Marketingautomatisering wordt niet alleen in de e-commercebusiness gebruikt, hoewel het hier inderdaad op vele nuttige manieren voor het bedrijf kan worden gebruikt. De berichten die naar een e-mail worden gestuurd, kunnen namelijk vrij worden gepersonaliseerd en verzonden naar gelang van het gedrag van de klant. Een voorgeprogrammeerd systeem neemt hier vrijwel alles voor zijn rekening, zodat het marketingteam zich op andere taken kan richten. Het bedrijf bespaart op zijn beurt tijd en geld, dat het normaliter aan een werknemer moet betalen.
De door het systeem verzonden berichten zijn afgestemd op de specifieke situatie. Indien een klant bijvoorbeeld een bestelling is begonnen, maar deze om de een of andere reden niet heeft voltooid, kan het systeem een herinnering sturen over het product in het mandje in een modus van bijvoorbeeld twee dagen. Als dit de klant niet aantrekt, loont het de moeite nog eens informatie met een kortingscode te sturen. Het beheer van een dergelijke campagne is niet langer manueel, en marketingautomatiseringssystemen zijn gemakkelijk te gebruiken en relatief intuïtief.
Marketingautomatisering en klantenrelaties
Bij e-commerce draait alles om vertrouwen en dienstverlening van hoge kwaliteit. Gepersonaliseerde boodschappen zijn een goed idee om de klant niet het gevoel te geven dat hij “een van de velen” is, maar dat hij “de uitverkorene” is, een klant om wie het bedrijf geeft. Bovendien kunnen wij, op basis van zijn bewegingen op de website, een andere campagne implementeren waarin wij bijvoorbeeld producten aanbevelen die hij op de website heeft bekeken.
Op die manier ontvangt de mailbox van de gebruiker inhoud die voor hem werkelijk van belang kan zijn. Uiteindelijk draagt marketingautomatisering bij tot een hogere conversie en verkoop. Vermeldenswaard is ook dat een dergelijk instrument niet alleen wordt gebruikt voor het verzamelen en analyseren van gegevens en het verzenden van e-mails. Het kan ook worden gebruikt om gepersonaliseerde SMS-berichten te versturen en er zijn vaak veel meer mogelijkheden.
Marketing automatisering als strategie tester
Dankzij geautomatiseerde marketing kunt u verschillende reclamecampagnes testen en hun doeltreffendheid controleren. Aan de hand van de verzamelde informatie kunt u snel beoordelen wat werkelijk rendabel is en waarin u beter niet kunt investeren. Dergelijke voordelen omvatten de eerdergenoemde mogelijkheid om door klanten achtergelaten winkelwagentjes te recupereren of hun interesse te wekken met waardevolle inhoud, zoals YouTube- of Facebook-video’s of een zorgvuldig voorbereid e-book.